Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

TV till projektor! Urgent!


bingopro

Rekommendera Poster

Jag vill se hockeyfinalen via min projektor idag. Hur kopplar jag så att jag kan se TV med min SONY CS-5? Inte via dator, har inget TV-kort. Kam jag gå via VHS-videons TV tuner?

 

/Peter

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det för anslutningar på projektorn? Om du har en S-video anslutning (SVHS) och även har en sådan utgång på videon så ska det bara vara att koppla från videon till projektorn och använda videon som kanalväljare... :)

____________________

/brorsan

http://www.brorsan.com

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns väl ingen video som inte har scart idag?

En scart --> s-video- eller rca-converter och in i projektorn så är det bara att köra.

Iofs, går det genom videon så tappar du stereoljudet (om du inte har stereovideo), men TV3 sänder vär iofs fortfarande bara i mono, de där typerna..

 

\\Anp

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

• Input - RGB/Component, S-Video, Composite Video, Audio & USB (Wireless Mouse)

 

Beror på vad du har för utgångar på tv/video.

Ta med dig projektorn till någon tv/video handlare som har söndagsöppet och tala om vad du har för utgångar på tv/video så fixar dom det.

 

Jag misstänker att det ska gå med en "scart till rca", http://www.dustin.se/default.asp?ORIGINLIST=shopping/productlist.asp?FIELD=GROUP_NAME_1|GROUP_NAME_2|GROUP_NAME_3&VALUE=KABLAGE%2FADAPTRAR|MULTIMEDIA|SCART

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

TV:n har två scart, s-video, gul-röd-vit rca för kamera.

Videon har två scart.

Projektorn har s-video och ett gult rca uttag.

 

/Peter

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har s-video på både TVn och projektorn ger detta bästa resultatet.

Om du vill köra från videon måste du kolla om någon av videon scart-kontakter har s-video-stöd. Detta borde framgå av instuktionsboken. Det är heller inte säkert att båda scart-kontakterna på videon stödjer s-video även om videon gör det.

Om videon inte stödjer s-video får du använda rca-ingången på projektorn.

I båda videofallen kan du köpa en adapter som omvandlar scart till s-video och rca. Clas Ohlson har en som heter 32-2399 och kostar 69:- kronor. Samma pryl borde finnas även i andra affärer.

När du kör den varianten behöver du troligtvis plocka ljudet på annat sätt. T ex från adaptern till din vanliga stereo. Eller varför inte lyssna på radioljudet. Det brukar vara mera livfullt och entusiastiskt.

Lycka till.

---/samoht

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack alla som svarat så fort. Som ni förstår måste det funka innan 16.00 idag. Köpte just en Scart med s-video utgång på Power affären. Får upp bilden fint på projektorn. MEN, den är svartvit!

 

Några idéer????

 

/Peter

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får upp bilden fint på projektorn. MEN, den är svartvit!

Gissar att den enhet du använder som utenhet inte sänder ut SVHS, dvs du behöver se till att projektorn inte försöker tolka det som SVHS.

 

ANtingen genom att byta kontakt, vilket kan vara svårt utan en ny kabeln, eller om det går inställningsmässigt i projektorn eller utenheten, vilket jag betvivlar.

 

Men kanske det fungerar om du byter utenhet. Normalt sänder TVn vidare den aktuella insignalen/bilden till SCART2, dock misstänker jag att det även där är det frågan om kompositsignal.

 

/T

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Några alternativa svar:

- Din video har inte stöd för s-video. Då får du byta till rca (komposit-video) i stället.

- Din video har inte stöd för s-video i den SCART-kontakt du använder. Byt kontakt och testa.

- Det är något som måste ställas in på videon för att få ut s-video. Kolla manualer och menyer.

---/samoht

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Köpte just en Scart med s-video utgång på Power affären. Får upp bilden fint på projektorn. MEN, den är svartvit!

 

Byt till en med komposit/rca istället.

 

Ingen vhs-video mig veterligen skickar ut svideo-signaler... inte RGB/scart heller för den delen - bara komposit som gäller (den runda, gula saken). Skaffa en SCART->till->komposit/rca så löser det sig.

 

(se till att det är en SCART-utgång, inte ingång)

 

--

.Wey

 

Future Hero Next Generati0n

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kör just den runda gula saken och det funkar! 32" widescreen, släng er i väggen här snackar vi full duk 180 cm bredd, subwoofer och tung stereo. Härligt!! Två perioder så här långt. Nu går vi ner för den tredje!

 

Tack alla som svarade!!!

 

/Peter

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen vhs-video mig veterligen skickar ut svideo-signaler...

 

En SVHS-video lär väl skicka ut svideo-signaler. ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

> En SVHS-video lär väl skicka ut svideo-signaler. ;)

 

Förvisso, men det är juh inte riktigt samma sak som en vhs-video ;p

 

--

.Wey

 

Future Hero Next Generati0n

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

gondor lias

Såg oxå matchen på projektor hemma, men kan konstatera att förlusten blir tyngre med större bild... :-(

 

G

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Projektor är helt super, efter matchen tröstade jag mig med att testa www.livenetworks.se då jag inte orkade hyra en rulle. Måste säga att jag vart imponerad :-) Utbudet borde bli bättre men en gammal skön rulle funkade fint. Kolla även in www.brilliant.tv antagligen kommande layout på framtidens portaler.

 

Kram!

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...