Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ljudfråga


Mattias Sandsäter

Rekommendera Poster

Mattias Sandsäter

Kanske inte passar 100% in här men tror det finns folk med svar på frågan.

Jag kopplar ljudet från datorn till stereon. Tvyärr kan jag inte ställa mina högtalare så himla bra så att en av dom står lite bättre till och hörs då oxå bättre. Då ställde jag om balansen på stereon så att den andra fick lite övertag så det resulterade i att det lät som om dom gav lika mycket båda två. Ger detta någon förlust i ljudkvalitet ??

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du är tvungen att ställa andra den frågan har du väl besvarat din egen fråga själv. Huvudsaken är väl hur du uppfattar ljudet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Nä, varför skulle det blir sämre för det?

Tvärtom, du tycker ju att det låter bättre!

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det enda som händer är att ljudet från den ena högtalaren har lägre volym än den andra. Kvalitetsmässigt är det ingen skillnad i ljud mellan högtalarna. Dock kan det ju vara så att en högtalare som är mycket skymd har sämre diskant och då blir det problem att få samma diskant i högtalarna även om du höjer ljudet i den högtalaren. Diskanten brukar justeras på båda högtalarna.

 

Bosse

 

"Låt oss se vem du är! Ladda upp dig till: http://eforumare.just.nu/"

 

"Techno! http://bamh.just.nu

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

squarehead

Va?! Jag brukar möblera rummet efter mina högtalare. :) För att få rätt stereoperspektiv ska högtalarna stå symmetriskt med lika avstånd från lyssnaren och de ska ej vara skymda av andra föremål. Du väljer naturligtvis själv hur du ska möblera och hur du vill uppleva musik. Om du är nöjd så är väl allt bra, eller?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson
att få rätt stereoperspektiv ska högtalarna stå symmetriskt med lika avstånd från lyssnaren

 

Hur gör man för att möblera så att 4-5 pers får rätt ljud, utan att dom ska sitta alldeles intill varandra?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

squarehead

Alla lyssnare kan inte få perfekt ljud, men man kan ju försöka göra det så bra som möjligt. Om du sätter dig i en biosalong så är väl ljudanläggningen kalibrerad för att det ska låta bäst i mitten av salongen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...