Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Förvirrade inlägg..?


PPC

Rekommendera Poster

Det råder visst en viss förvirring bland många om vad Win Server 2003 är, se tex trådar som den här:

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?entriesid=441194

 

Jag är faktiskt ganska imponerad av vad jag sett hittills. Var bl a på TechNet-seminarie i Malmö tidigare i år där man presenterade nyheterna i 2003.

 

Var på ytterligare ett 2003-seminarie på Hotell Tylösand i går och såg en del intressant, t ex drag_and_drop i AD:et! Eller vad sägs om att byta namn på en DC online, OK krävs en omstart men ändå!

 

Vad jag främst uppskattar är att allt är nerlåst från början. Om man installerar t ex W2K server så är ju IIS:en igång direkt och körs med systemkontot, på 2003 är den inte ens installerad och när man gör det så är den stoppad och körs med begränsade privilegier.

Webläsaren är också nerlåst så man bara kan surfa till Microsoft.com, men det går ju förstås att låsa upp.

Men det är en vettig feature eftersom man ju inte bör sitta och surfa från en server?

 

Vi kommer att installera det på alla nya servrar från nu, ev kommer befintliga burkar också att uppgraderas efterhand.

 

Någon därute som redan kör, kanske någon av RC?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kommer att provköra 2003 på två metaframeburkar i dagarna (ibm x335:or) - förutsatt att det fungerar med metaframe xp förstås :)

 

Hörde att man bara kan köra Exchange 2003 på Server 2003 bland annat - så en del tillämpningar fungerar väl inte än?

 

--

.Wey

 

Future Hero Next Generati0n

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

en del tillämpningar fungerar väl inte än?

 

Nä, det verkar som om en uppgradering också genererar en del ytterligare merförsäljning för MS ; )

 

T ex bör du inte köra SQL 7 på en server 2003, dock lite oklart varför.

 

Dessutom krävs det tydligen uteslutande XP-klienter och 2003-servers för att uppnå högsta functional mode.

Dvs all funktionalitet som det skryts med är inte självklar i alla miljöer...

 

Posta om hur det framskrider!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade turen att få gå en tre-dagars kurs med en MS-kille från syd-afrika, för några veckor sedan. Vi gick främst igenom skillnaderna mot 2000 och lite annat. Måste hålla med PPC, man blir riktigt imponerad. De har verkligen tänkt till. De sägs att de aldrig lyssnat så mycket på användarna som inför denna version. Dessutom gick MS ut och valde några strategiska kunder som fick köra RC1 och RC2, riktigt STORA kunder alltså. De lärde sig av erfarenheterna och tog till sig av kritik, och resultatet är riktigt trevligt.

 

Som kuriosa; på kusen nöjde vi oss inte med att döpa om en domänkontrollant, vi döpte om root-domänen, och två sub-domäner (samtidigt!), samtidigt som vi ändrade så det blev sub-domäner i två steg istälelt. Det var lite läskigt och MÅNGA steg att följa. Det fungerade nästan, vi hade lite DNS-problem efteråt (kan ni tänker er? =), hade vi haft mer tid hade vi nog hunnit fixa det.

 

Förutom en massa nyheter som alla skriver om tycker jag det är värt att notera hur man verkligen satsar på administrationen. De gör tillvaron för oss sysadmin's inte så lite lättare. För det första går ALLT att göra remote och via command-line. WMI-stödet är ännu mer förbättrat och likaså ADSI. De har bättrat på LDAP-stödet lite och bla. lagt till InetOrgPerson-objektet (på tiden!).

 

Att OSet dessutom krossar alla i snabbhet (om man får tro MS mfl.) är ju inte fy skam. Vet inte hur mycket vikt man ska lägga vid alla tester, men man kan i alla fall konstatera att MS är på väg mot de stora datahallarna. Förrut var det inte ens ett alternativ. Kolla www.tpc.org, top-tio-listan är trevlig om man heter Steve.

 

/Mn

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad jag främst uppskattar är att allt är nerlåst från början. Om man installerar t ex W2K server så är ju IIS:en igång direkt och körs med systemkontot, på 2003 är den inte ens installerad och när man gör det så är den stoppad och körs med begränsade privilegier.

Webläsaren är också nerlåst så man bara kan surfa till Microsoft.com, men det går ju förstås att låsa upp.

 

Man får ju intrycket att MS äntligen lärt sig något om säkerhet, vi får väl se hur många säkerhetshål som kommer att upptäckas redan första månaderna.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hoppsan, det verkar som om det är dags även för en inbiten Netware-fanatiker att plugga lite AD. ;-)

 

*bläddrar i kurskatalogen, aha! lär dig WS2003 och AD på 14 minuter, den tar jag!*

 

Tur att man har kollegor som kan det där!

 

C:\>Seb_

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Webläsaren är också nerlåst så man bara kan surfa till Microsoft.com, men det går ju förstås att låsa upp.

Tips:

 

http://www.winnetmag.com/WindowsServer2003/Index.cfm?ArticleID=38806

 

http://www.winnetmag.com/WindowsServer2003/Index.cfm?ArticleID=38805

 

Men det är väl förståss inga nyheter för er som kommit igång med Windows Server 2003.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att OSet dessutom krossar alla i snabbhet

 

Nya IIS6:an piskade senaste version av Apache med ca 40-50% i ett oberoende test nyligen, har tyvärr tappat bort länken. Vi pratar snabb webserver här...

 

Prestanda är bättre än W2K server på samma hårdvara om man bara har tillräckligt minne från början.

 

Bra usergroup:

 

http://wug.lutteman.se/

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Posta om hur det framskrider!

 

Om jag bara kunde! Fan, Microsoft får inte fram installationsmedia förräns om två veckor! Snacka om irriterande stoppkloss... licenser har jag redan :7

 

...någon som har något klokt att säga om att använda någon intern skiva eller känner till 'piratskiva' som verkligen är slutgiltig version? Känns lite irriterande att sitta här och tvingas vänta två veckor, med 335:orna liggandes på bordet, metaframe xp-gladpackfodralet ovanpå och en utskriven licenshandling för 2k3server åså inte ha några installationsfiler! =9

 

--

.Wey

 

Future Hero Next Generati0n

[inlägget ändrat 2003-05-14 16:42:47 av Weyland]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väl för tusan samma som eval-versionerna? Tanka ner en eval och använd din licens så ska det fungera. Annars kan du eval-media av mig =)

 

/Mn

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

..är väl värt att testa - men det vore inte roligt om den dör efter 360 dagar :)

 

--

.Wey

 

Future Hero Next Generati0n

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kul att du drog upp det, då vi har haft en vild diskution om server 2003 i fikarummet, så det blir till att ladda ner det och testa.

 

 

#Seppo

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Från "Evaluation Kit: Frequently Asked Questions" (http://www.microsoft.com/windowsserver2003/evaluation/trial/evalfaq.mspx)

 

Q. What is the difference between an upgrade and a clean installation?

 

A. An upgrade retains your previous settings and is the recommended option when upgrading from the evaluation copy to the retail version of Windows Server 2003. A clean installation removes all previous settings from the system, and is recommended when installing the RTM evaluation copy on computers running RC1 or RC2.

 

 

Förresten är det 180 dagar =)

Behöver du media för eval? Jag har för mig du bor i e-tuna? Jag har några packar över efter lanseringen...

 

/Mn

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Microsoft får inte fram installationsmedia förräns om två veckor! Snacka om irriterande stoppkloss

Jag fick media idag faktiskt. :)

Det kom en kartong med ca 20 skivor där det fanns godis som Windows Server 2003 för Itanium osv.. :D

De har lagt om looken på cd-skivorna. Nån skum lila färg nu..

 

\\Anp

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det nån som vet när SP1 till Winsrv 2003 är planerad förresten?

Det är ju inte helt otänkbart att det dyker upp en del elementära bekymmer i originalutgåvan.. ;)

 

\\Anp

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag frågade min lärare på kursen. Han bara skrattade (det var iof innan RTM var klart, vi körde på RC2). Men han gissade till hösten.

 

/Mn

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...