Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

...has no properties..


Jenny R

Rekommendera Poster

Hej!

 

Kan utläsa via Javascript consolen i NS7 att där finns fel.

 

Felen är benämnda som t ex

"parent.huvud.document.huvud has no properties"

 

Det värsta är att den reagerar i vanlig javascript där en vanlig tilldelning görs, tex

 

parent.huvud.document.huvud.menyval.value = nVal;

 

Jag har svårt att felsöka för jag vet inte vad den menar med "has no properties". Någon som vet?

 

Tacksam!

 

/Jenny

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Christopher Bergren

Förmodligen betyder det att parent.huvud.document.huvud inte är ett objekt, dvs elemented med id=huvud hittas inte. Vad är huvud för typ av element?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

huvud är namnet på ett formulär som ligger i framen "huvud" som i sin tur ligger i framen "main".

Jag försöker tilldela värdet till huvud från ett formulär i en annan frame som ligger på samma nivå som huvud.

 

Strukturen:

indexfilen laddar följande frames:

top, left och main

 

ett länkval i left laddar så småningom in en fil i main som sätter framesen huvud, matsedel, lista

 

Från lista's javascript vill jag tilldela input-fältet "menyval" i huvud värdet nVal.. vilket fungerar fin fint i explorer... och ibland i NS.. *knas*

 

Alla formulär och objekt är skapade och har namn.

 

Dock så sker flera submits från olika script i olika frames för att hämta och ladda om, och om tilldelningen sker då submiten just körs kan jag förstå om det inte är skapat. Dock - hur vet jag när det är skapat isf?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Christopher Bergren

Ok, jag har inte möjlighet att testa i NS7 men testa följande istället för parent.huvud.document.huvud

 

parent.huvud.document.all.huvud

 

parent.huvud.document.forms[0]

 

/Chris

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen.

Även om det inte borde vara syntaxen som är felet (därför att där är en oerhörd massa andra script som ser ut som mitt första, och de fungerar) så provade jag det ändå, men tyvärr så hjälper det mig inte.

 

/J

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Christopher Bergren

Ok, jag tror din tankegång kring att dokumentet inte är helt inladdat ännu när du försöker komma åt dess element är rätt.

Om du längst ner på sidan sätter en JScript-variabel, typ:

var pageLoaded=true;

 

Från det andra fönstret vet du då iallafall om dokumentet är laddat eller inte med

if (parent.huvud.pageLoaded) {//Sidan klar}

 

En annan variant är att i "lista" lägga dina åtkomster till "huvud" i en funktion. Sen anropar du den funktionen längst ner på sidan "huvud"

 

I filen "lista" någonstans:

 

function yada() {

//Sätt variabler i parent.huvud

 

}

 

Längst ner på sidan "huvud":

 

parent.lista.yada();

 

Jag förklarar kanske inte så tydligt, men jag hoppas du hänger med i mitt resonemang.

 

/Chris

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Började skriva ett svar som hann bli ganska långt innan jag tryckte på fel fönsters kryss... *suckar*

 

Chris - jag använder inte Jscript utan ASP och sen javascript för att hantera events. Dina förslag gav mig lite nya uppslag, åtminstone så att jag kan felsöka bättre.

 

Får lägga in ytterligare ett inputfält med aspvariabel och så får jag helt enkelt kika hur det laddas, och ta det därifrån.

 

Poäng till dig!

 

[EDIT] Inser att jag använt dina javascriptkunskaper tidigare då jag sökt fram en redan given lösning. Du borde ha dubbla poäng för jag kan inte ge poäng för det inlägget som har blivit för gammalt. [/EDIT]

 

/J

 

[inlägget ändrat 2003-05-07 16:22:01 av Jenny R]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...