Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Handel inom EU - MOMS


jonasn

Rekommendera Poster

Hallå!

 

Har nu bestämt mig att införskaffa Powershot S50n, och har hittat en butik i UK som har ett rätt schysst pris (£440).

 

Men detta med moms förbryllar mig fortfarande. Hur går jag tillväga rent praktiskt? Jag vill ju naturligtvis betala brittisk moms eftersom den är lägre än den svenska.

 

Jag har förstått att EU-reglerna har ändrats på denna punkt, och har försökt söka lite information om detta. Jag hade förstått det som att vilket land man ska betala moms till beror på försäljarens omsättning, men enligt http://www.rsv.se/skatter/moms/troskelvarden_forvarv.html verkar det snarare bero på hur mkt jag som privatperson handlar för, men enligt http://www.rsv.se/skm_goteborg/foretag/moms_eg_exempel_skm14.html#Till%20Sverige verkar det som att man alltid betalar moms till ursprungslandet om man är privatperson?

 

Annars verkar rsv.se mest ha info om handel mellan företag. Finns det någon bättre källa för information när det gäller privatpersoner?

 

Tacksam för hjälp,

//jonasn

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du ska väl betala brittisk moms om du inte är:

• en näringsidkare som inte redan är momsregistrerad eller

• en juridisk person som inte bedriver näringsverksamhet.

 

Vad jag vet så är det fri handel på varor och EU ses som en marknad (med vissa undantag, och därför ska inga andra hinder finnas. Det ska vara lika enkelt att handla därifrån som från IKEA i Sverige. Frågan om ett företag säljer över ett visst belopp till ett land har med företagets hemmatillhörighet att göra. De anses "aktivt verksamma" i landet om de säljer för mer än den summan och därför får man betala svensk moms på dessa varor.

 

Ska du köpa in den som privatperson eller i ett företags namn (vilket är momsregistrerat?).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad jag vet så är det fri handel på varor och EU ses som en marknad (med vissa undantag, och därför ska inga andra hinder finnas. Det ska vara lika enkelt att handla därifrån som från IKEA i Sverige. Frågan om ett företag säljer över ett visst belopp till ett land har med företagets hemmatillhörighet att göra. De anses "aktivt verksamma" i landet om de säljer för mer än den summan och därför får man betala svensk moms på dessa varor.

 

Ah, jag hade missuppfattat det hela. Summan handlar inte om hela omsättningen utan om omsättningen till just det landet, vilket låter mycket mer logiskt nu när man tänker på det. :) Fast iofs är inte EU-regler direkt välkända för att alltid vara helt logiska..

 

Ska du köpa in den som privatperson eller i ett företags namn (vilket är momsregistrerat?).

 

Nej, jag köper den som privatperson.

 

Tack för att du klargjorde det hela åt mig.

 

//jonasn

 

[inlägget ändrat 2003-04-29 21:38:34 av jonasn]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...