Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

tid för midi?


Chris21

Rekommendera Poster

Har precics skaffat Reason och kopplat in en extern midi-keyboard för att spela in på... men det tar rätt lång tid.. typ någon halvsekund från det att man skickar signalen till att det spelas upp vilket gör det skitjobbigt att spela in. Någon som har något tips på vad man kan göra åt saken?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Beror på största sannolikhet på att ljudkortet har för lång reaktionstid (eller latency som man kallar det).

 

Vad har du för ljudkort?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visserligen sunkigt ljudkort.. soundblaster live 5.1... men det vore ju trist att uppgradera om man itne visste att det blev bättre...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I övrigt kan jag säga att jag kör MIDI med ett vanligt sequenserprogram och inte har det minsta problem med reaktionstiden...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I övrigt kan jag säga att jag kör MIDI med ett vanligt sequenserprogram och inte har det minsta problem med reaktionstiden...

 

Chris,

ditt problem är ganska enkelt. Reason är en mjukvarusynth. Alla dess ljud skapas i mjukvara och är egentligen till sin natur inget annat än audiofiler. Det är därför du får fördröjning. Midi kör du antagligen vanligtvis med Sound Fonter på ditt ljudkort, vilka skapas i hårdvara i ett chip på ljudkortet. Eller också använder du en extern synth. Då har du ingen fördröjning, eftersom det är hårdvara. Jag hade tex ingen fördröjning ens på min gamla Amiga när jag körde midi.

Med audio är det något helt annat. För att få riktigt låg latency(fördröjning) fungerar ASIO-drivrutiner bäst. Men det finns inga sådana till SB Live!, dom kom först till Audigy. Men du kan få bättre prestanda med "Kxdrivers", här:

 

http://kxproject.spb.ru/index.php?skip=1

 

om inte dom är tillräckligt snabba måste du antingen köpa ett bättre ljudkort eller; så spelar du in låtarna med soundfonter tex och använder Reason för uppspelning för att få det coola ljudet. Vid uppspelning är det nämligen ingen hörbar fördröjning.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

SB 5.1 är i detta sammanhang inte SÅ dåligt, det fungerar bra, men dock inte helt optimalt.

 

Men jag tror inte att det är det egentliga problemet. Utan att veta vad du har för dator, skulle jag rekomendera snabbare CPU och mer minne och ytterliggare mer minne....

 

Mjukvarusyntar behöver (kräver?) mucho minnos!

 

Problemet är definivt inte att ta emot och tolka MIDI-signalen. I dagen sammanhang är det i det närmaste inget jobb öht för en dator, det passerar nästan inom CPU:ns NOP.... ;)

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

P B M Clubber

Är du säker på din sak? Minne har du fan i mig rätt i!! Utan macho mängd minne börjar man bli gråtfärdig.. hehe.. Jag har 5 maskiner hemma och alla klarar reason ;) 300MHz PII, 500MHz PIII, 800MHz PIII, 2.8GHz P4 och bärbar 650MHz PIII.. Alla maskiner har över 512Mb ram och även RAID kort, förutom bärbara datorn. Fungerar klockrent oavsett processor kraft =)

 

 

 

/ PBMClubber

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men jag tror inte att det är det egentliga problemet. Utan att veta vad du har för dator, skulle jag rekomendera snabbare CPU och mer minne och ytterliggare mer minne....

 

Där har du tyvärr fel, Mr Andersson. Se mitt tidigare inlägg. Det spelar ingen roll hur snabb dator, och hur mycket minne, han har: saknar hans ljudkort rätt drivrutinsstöd så får han lida med hög latency vid audiohantering. Midi är, som jag skrev tidigare, en helt annan sak men Reason är alltså en mjukvarusynth så det spelar ingen roll att midi-interfacet är snabbt när hanteringen av ljudfilerna är sirap. Därav behovet av bra drivrutinsstöd. Se även Clubbers inlägg, att med hyggliga ljudkort går det att köra Reason tom med 300MHz:are !!! Däremot går det inte att använda speciellt många spår eller VST-effekter med en 300MHz. DET beror på processorn, så vill man ha många spår är det bara att fläska på med datorn. Eller köra Creamware :)

 

Jag kan juh tilläga att, gör man låtarna direkt i midi typ med en midieditor spelar tidigare nämnda latency ingen roll. Det är alltså bara när man försöker spela "live" via en midikeyboard som den här latencyn blir plågsam. Eller när man vill spela in ett ljudpålägg paralellt med midifilen. En del "technonördar" har aldrig ens använt ett midikeyboard, så då har dom heller aldrig upptäckt den här problematiken ;)

 

 

[inlägget ändrat 2003-04-30 09:06:09 av Blekis ®]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson
Där har du tyvärr fel, Mr Andersson

 

Inte nu igen.... ;)

 

 

saknar hans ljudkort rätt drivrutinsstöd så får han lida med hög latency vid audiohantering

 

Beror det inte lite på hur mjukvarusynten jobbar? Det finns lägen där ljudkortet använder datorns vanliga RAM-minne, då vill man har rejält.

 

Men självklart bör man ha en ordentlig drivrutin också!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Ehmmm... Korrektion:

 

Ljudkortet använder inte datorns RAM, det gör programmen.

 

Blekis har redan skrivit det rätta svaret. Felet med fördröjningen av ljudet beror på ljudkortsdrivrutinen och inget annat!

 

 

Övrig notering om behovet av RAM-minne:

Att Reason behöver mycket minne beror på en annan sak - Reason laddar in samplingar i RAM-minnet och är väldigt lätt för CPUn. Därför kan du t.ex. köra mycket fler synthar samtidigt i Reason än du kan köra VST-pluggar.

 

VST fungerar tvärtom. HALion, Kontakt, Gigasampler och liknande slukar CPU! Däremot laddar de bara in början på alla samplingar. Resten laddas från hårddisken när de behövs.

 

Alltså, Reason använder lite CPU och mycket RAM. VST använder mycket CPU och lite RAM.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...