Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kompressor


P B M Clubber

Rekommendera Poster

P B M Clubber

Jag har läst lite om kompressor, men har inte hajat riktigt till 100% vad man ska ha det till...

 

Har testat alla möjliga kompressorer på olika sätt, men inte kunnat höra riktigt nyttan av detta.

 

Ända jag använder kompressor till är Kickar inom techno och trance genren, för att få lite mer kraft/tryck.. använder Envelope och SPL attack hellre..

 

Om jag tänker logiskt så kan jag endast komma fram till att man ska ha kompressorn till att få nån typ av jämnhet i en melodislinga, trumslinga o.s.v.

 

HAr oxå märkt att kraften försvinner när man ställer in kompressorn på ett visst sätt och ställer man in tvärtom så smäller det ut av helskotte..

 

Förstår bara inte bara inte poängen..

 

Är det nån som är high på kompressorer som kan ge ett bra exempel eller 2st vad jag ska ha kompressor till..

 

 

/ PBMClubber

 

[inlägget ändrat 2003-04-29 13:12:30 av P B M Clubber]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

t.ex på sång, för att få din sångare att sjunga jämnhögt. en kompressor sänker skillnaden mellan de högsta ljuden och de lägsta. Vill du ha mer volym i mixen men det går inte pga clipping, så kan du köra hela mastern genom en kompressor, ala radiostationer. Trummor kan du ge mer tryck också. 808 + överstyrd dbx 160 = kärlek

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

P B M Clubber

Ahaaa.. Det där har ingen förklarat mig förr att kompressorn sänker skillnaden mellan högsta och lägsta ljudnivån. Mycket smart =) då har jag ändå nytta av kompressorn.. Gäller bara ställa in rätt och fin justera i små marginaler..

 

Har jag förstått rätt?

 

tackar =)

 

/ PBMClubber

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...