Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Redigering i Cubase SX - problem med automation


drazil

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag undrar hur man gör för att få t.ex. volymautomation att följa de inspelade avsnitten när de flyttas. Som det är nu om jag väljer att flytta ett ljudspår fyra takter framåt, följer inte automationen med, vilket jag önskar att den gjorde. Går det att ställa in det här någonstans så att automationen följer med vid utklipp och inklistring?

 

Tacksam för svar,

Drazil

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

P B M Clubber

Den kanalen som du vill göra automation har du oxå automations kanal.. det ska finnas litet + tecken som du klickar på och om jag minnes rätt så kan du höger klicka automations kanalen och hitta en inställnings ruta sär du väljer vad du vill automatisera.. Möjligvis så kan det t.o.m vara så att du får upp en del automationer vänstra sidan på rutan med inställningar för automations spåret..

 

Hoppas detta hjälper ;) har inte cubase framför mig just nu eftersom jag sitter på jobbet...

 

/ PBMClubber

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Följer det inte med om du har markerat aktuellt avsnitt på både ljudspår och automationsspår innan du klipper/klistrar?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

P B M Clubber

Glömde säga att du måste aktivera write oxå ;) röd knapp med bokstav W måste vara aktiv när du skapar automation.. När du vill att spela upp automationen så måste read vara på, alltså gröna knappen med bokstav R.

 

/ PBMClubber

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren - det löste sig. :) Angående att markera de automationspår man vill ha med så blir det lite omständigt då man har många spår och många olika sorters automation. Det finns inget sätt att automatiskt ta med samtliga spårs automation utan att markera dem för hand?

 

Mvh, Drazil

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Möjligheten att i preferenserna välja att automationen alltid förljer med när du flyttar/kopierar events är en av de mest önskade funktionerna till SX2. nu får du använda commandot show used automation/ show used automation for all tracks för att snabbt se all befintlig automation och sedan markera och flytta/kopiera automationen tillsammans med

midi/audio-eventen. lycka till

 

www.orca.se

Utbildning i musikproduktion för alla

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...