Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Audigy & Cubasis & XP Home


Sonic

Rekommendera Poster

Är det någon själ som har fått denna kombination att fungera stabilt och isåfall hur gör man för att det inte skall krasha ideligen. Alla råd jag får är att byta ljudkort. Efter mer än 2700 spenderade känns det lite surt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

P B M Clubber

Audigy kortet är inget 100% studio ljudkort. En bantad version för att kunna göra iallafall minimala grejor som bättre latency mellan midi-enhet och ljudkort och 24-bits audio.. Jag har märkt själv att det inte är 100% rent ljud som det är t.ex. på Alla creamwares kort.

 

Har inte haft sådant kort men jag har vänner som äger sånt kort som jag har fått testa.

 

Kännes bara att man blir lurad när man köper sånt kort.

Om du är intresserad att skaffa riktigt studioljudkort så kan du hitta några i dessa länkar.

 

www.estradmusik.se

www.jam.se

www.musikborsen.se

 

Annars om du hittar andra drivrutiner som kan vara riktigt stabila så kan det vara liten lösning.

 

Du kan oxå testa drivrutiner som fins i denna länk

 

http://come.to/sblive

 

jag är inte säker om de fungerar, men om det gör det så kommer det gå betydligt bättre föf dig

 

 

/PBMClubber

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är tråkigt att höra att du inte har fått kombinationen att fungera. Detta kan tyvär bero på flera saker men ett av dom är säkerligen XP Home edition. Ett tips är att prova med Professional samt att om du vill göra musik med lite bättre ljud bild så kanske du skulle tänka på att skaffa ett Audiophile 2496 som är ett utsökt kort för att skapa musik. Det är även billigt om man tittar på vad man får.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej för f*n, inte ska du behöva byta ljudkort, inte om du spelar in på hobby-nivå iaf...:)

 

Nää, ta en titt på dessa drivrutiner istället...

Jag kan med mitt SBLive (Audigy funkar oxå jätte bra) spela in 6 kanaler samtidigt varav 4 av dessa är i "perfekt" ljudkvalitet (inget brus o.s.v.)...

Detta förutsätter att du har någon form av extramodul kopplad till ljudkortet, LiveDrive typ...

Du kan även använda drivrutinera utan LiveDrive, men då kan du säjlvklart inte spela in så många kanaler samtidigt...

 

Man kan t.o.m. få ASIO med 2.3 ms Latency, fullt fungerande (Cubase SX och WinXP Pro)...

 

Drivrutinerna i fråga hittar du på http://www.kxproject.com , och jag ska oxå nämna att de inte lämpar sej bra för spel...ännu...

kX är under utväckling, och det kommer en ny version av drivrutinen en gång i månaden, lite drygt...

 

/Eminos

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

P B M Clubber

När jag hade SBlive kort så fanns det bara

http://come.to/sblive

 

Men, tack för tipset.. mycket bra att framföra vidare =)

 

Jag har gått ifrån SBlive 1998 över till studio och har alldrig sen dess haft några problem =)

 

/ PBMClubber

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

 

Hur fungerar DSP effekterna. Finns de i KX mixern eller måste de laddas ner separat?

 

Cheeers...............Sonic

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

P B M Clubber

Om jag förstod dig rätt så visste du vad de technologierna va i tidigare långa meddelandet..

(Digital signal Processor som fungerar som matematisk processor i en PC) Matematiska processor hittar du idag i dagens P4 processor som ett exempel.

 

DSP effekter finns i hårdvara och är fasta effekter och fungerar med DSP kraft.. DSP är en processor som precis som CPU i PC datorer...

 

MEN!!! Det finns allternativ.. Om du har separat DSP kort eller ljudkort med DSP processor så kan du använda mjukvaru effekter som stödjer DSP processor kraft. Själv har Jag Creamware Pulsar II studio ljudkort med 6 st DSP processorer och med dessa processorerna kan jag göra det mesta.. JAg kan använda som till synthar, effekter, mixer o.s.v.. Fast såna kort kostar skjortan, men ärverkligen dröm för många ;) Det finns även Creamware kort med 3 DSP som är billigaste allternativet och det finns creamware kort med upptill 15 eller om det va 16 DSP processorer som kostar lika mycket som en ung person bil, hehe..

 

När du talar om KX mixer så är jag nästan berg säker på att du talar om Audigy korten och är mjukvara, alltså självaste KX mixern är mjukvara. Om Audigy kortet har DSP processor så är utnyttjas processorn automatiskt av mixern ;)

 

/ PBMClubber

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur fungerar DSP effekterna. Finns de i KX mixern eller måste de laddas ner separat?

 

Ja du har en grej som heter kX DSP med drivrutinerna, där du kan ladda in mjukvaru effekter...följer med en hel drös av dom, men man kan ladda ner nya, och även skriva egna...

 

Prova drivisarna vettja!

 

/Eminos

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack alla!

 

Nu får jag prova en tid och se hur det går.

 

KX verkar stabilt och helt plötsligt har PC mer kraft än den någonsin hade med Creatives egna drivrutiner.

 

Ett stort tack för tipsen!!!

 

Ha de!

Sonic

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett stort tack för tipsen!!!

 

Hm, hm...får jag påminna om att eForum har nånting som heter Poäng...;)

 

/Eminos

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter en natt utan ljud in i kortet har jag en fråga....

Hur skall setup vara för att få LineIN= Gitarr, Aux2=keyboard, MicIN2=sång.

 

Idag är all inspelning=tyst=ingetljudlängre

 

KXMaster mixer har "dissablat" LineIN.

 

Hjälp...... :(

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter en natt utan ljud in i kortet har jag en fråga....

 

Ställ frågor i kX egna forum...de kan svara mycket bättre på alla dina frågor...

 

/Eminos

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...