Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Novation V-station?


_BeeZed_

Rekommendera Poster

Någon som hunnit införskaffa Novation V-Station än?

Hade Hårdvaran i förra studion jag arbetade i och undrar om skillnaden (Ljudmässigt) är jättestor?

Har starka planer på att införskaffa denna.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ljudskillnad till varandra? Jag vet att många företag har haft svårt att få mjukvaru-varianterna av diverse hårdvara att låta exakt lika bra. Men tekniken går ju framåt o skillnaden blir förhoppningsvis allt mindre, så det jag enkelt undrade var hur stor diff det är mellan Mjukvara vs Hårdvara?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

P B M Clubber

Ja, nu hänger jag med.. Skillnad mellan mjuk och hårdvara prestanda och ljud mässigt..

 

Det blir ganska lång förklaring, men jag ska försöka fatta kort.

 

----

 

När det gäller hårdvara så finns det olika technologier för att smälla fram ljud.

 

"några exempel"

 

* Oscilator technologi

* SID technologi

* emulator technologi

* plugin technologi

* finns även technologi där man använder audio

samplingar (hittar inte bra namn för detta)

 

Sen använder många synthar t.ex. DSP processorer för prestandan och kraften.

 

----

 

Mjukvaru synthar har oxå lite olika varianter på technologier.. Fast använder datorns egna processor för att häva fram prestanda och kraft.. Dess mer kraft maskinen har så brukar det oxå låta bättre..

 

En del säger att det ändå kan låta dåligt och detta kan bero på olika saker.

 

"några exempel"

 

* Vem har tillverkat mjukvaru synthen

* Hur syntharna är programmerade

* Buggar

 

----

 

Jag kan tipsa några bra mjukvaru synthar både modulära och VST

 

* FM7

* Absynth

* Mercury-1

* Pro-52

* Pro-53

* Reaktor

* Reaktor 3

* Vaz 2010

* Vaz Modular

 

----

 

Roliga är att mjukvaran kommer ikapp hårdvaran med snabba steg.. Om du bor i stockholms området så kan du hälsa på Estrad och testa de senaste mjukvarorna som är väldigt imponerande.. Jag trodde själv att det var ren hårdvara från början när de demonstrera mig mjukvaru syntharna =)

 

----

 

Jag har gjort en bunt låtar med mjukvara och en bunt med hårdvara och skillnaden är svår att höra... För min del spelar det ingen roll vad man använder, kan skapa fram bra låtar med det mesta.. Bara fantasin och inspirationen räcker till =)

 

/ PBMClubber

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för det långa svaret, dock så känner jag personligen till allt sånt. Jag vet hur mjukvara funkar och hur hårdvara funkar ... Och det var inte det som var frågan. Utan skillnaden kring en speciell synth, novation K-station vs V-station. Jag har själv hållt på i många år, både med hårdvara & mjukvara så allt sånt är inget nytt. Det enda jag vill veta är om det är värt 2500:- på en mjukvarusynth elelr om jag skall hosta upp 3000:- och köpa Hårdvaran?..

 

Mvh.

 

/BeeZed

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

P B M Clubber

Ahaaa.. Jag hade inget att jämföra med då du ställde frågan.. Du missade K-station..

Jag va på en mässa i München och testade V-station.

Jag märkte inte så stor skillnad.. Mjukvaran lite mindre kraft bara.. Men, det fixar man med SPL attack eller annan typ av attacker =)

De sa på mässan att har man bra dator så ska prestandan vara ganska precis som k-station.

 

/ PBMClubber

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har inte läst det själv men någon på K-v-R skrev att dom läst en recension av V-Station i Future Music och där skrev dom att ljuden lät exakt lika och vissa t o m snäppet bättre i V-Station mot för i K-Station.

 

Rätt coolt med en virtuell virtuell analogsynt ;)

 

 

 

[inlägget ändrat 2003-04-28 04:40:43 av Andreas H]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...