Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Mmmmm


Klumpig

Rekommendera Poster

Hur många sidor finns det på internet egentligen?

 

Tror inte att någon kan svara på men......

 

MVH

Klumpig :-)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjena!

 

Mjae... Oändligt kan det väl ändå inte bli? Du kan ha max ca 2k tecken i en URL inklusive dynamiska parametrar, där giltiga tecken är Aa-Öö och 0-9 samt diverse specialtecken (-.?+ etc) (låt oss säga 20 specialtecken totalt), då torde kombinationerna vara ca 90^8192-1 ... Det blir ett ganska stort antal URL:er, men det är inte oändligt, och i synnerhet inte ett oändligt antal i kvadrat.....

 

;)

 

/ Johan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Nu antog jag att han menade unika sidor, inte URLer....

 

Samma URL kan ha HELT olika innehåll vid olika tidpunkter. Gå in på tex Eforum en gång i timmen under ett dygn... Samma URL, men 24 olika sidor.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NoiseKiller
Samma URL kan ha HELT olika innehåll vid olika tidpunkter.
Japp, men värt att notera är att denna sida bara byter innehåll - den utökas inte. Samma url = samma sida fast annat innehåll.

Nu blev det plötsligt trassligt å förklara... Den finns alltså inte kvar efter 1 timme - samma sida.

*ger upp med förklarandet*

 

Den kan bara räknas som 1 sida även om den ser ut på femtielva olika sätt under dagen. ;)

 

\\eForum\NoiseKiller

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjena!

 

OK, men måste man inte i så fall förutsätta att mätningen ska ske vid en och samma tidpunkt. Eller ska man räkna sidor som inte längre finns?

 

Helt oavsett vill jag bestrida att det någonsin kan bli fråga om ett oändligt antal sidor. Om inte annat på grund av att all världens hårddiskar som mest kan innehålla ett absolut antal tecken.....

 

;)

 

/ Johan

(Ja, jag vet att jag är en besserweisser ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NoiseKiller
bestrida att det någonsin kan bli fråga om ett oändligt antal sidor.
Den banan är jag också inne på. Oändligt - njaa.. Möjligtvis att man tröttnar på att räkna kanske. ;)

Sen måste man ju fråga sig om wap-sidor räknas..? :)

 

Men många - ja de'ä de..

 

\\eForum\NoiseKiller

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson
Samma url = samma sida fast annat innehåll.

 

Men då är det ju inte samma sida...

 

Så du påstår att sidan 14 i dagstidningen är samma sida varje dag, fast med annat innehåll?

 

Det köper ju inte jag iallafall....

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NoiseKiller
Hur många sidor finns det på internet egentligen?

 

Så du påstår att sidan 14 i dagstidningen är samma sida varje dag, fast med annat innehåll?

 

Vad jag vill framföra är att oavsett vad det står så har tidningen lika många sidor oavsett dag.. Och det var väl det vi pratade om? ;)

Sen att Internet utökas för varje sekund som går är ju en annan sak...

 

\\eForum\NoiseKiller

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson
Om inte annat på grund av att all världens hårddiskar som mest kan innehålla ett absolut antal tecken.....

 

Javisst, men ska vi då tänka att varje URL-sida kan hämta data från ett stort antal hårddiskar och dessa hårddiskar innehåller data som visas på flera sidor, framför allt med WebServices då i princip vem som helst kan dela ut information som används på nätet.

 

Antalet kombinationer URL > Sida > Innehåll > Hårddisk-bytes ger visserligen inte oändligt antal kombinationer, eftersom oändligt inte är en matematisk term, men jag skulle vilja vet det exakta antalet kombinationer. Fram tills att någon kan visa det, hävdar jag att det rent praktiskt (inte matematiskt) är oändligt antal sidor på internet.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Lustigt resonemang. Det enda sidan 14 i dagens tidning har gemensamt med sidan 14 i gårdagens tidning är sidnumret (URL).

 

Det är varken samma papper eller samma innehåll.

 

Hur räknar du grannens tidning? Är hans sidan 14 samma som din sidan 14? Är sidan 14 i hans gårdagens tidning = sidan 14 i din dagens tidning?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjena!

 

Ha ha, intressant resonemang. Jag har full respekt för detta tappra sätt att försöka slingra sig ur knipan... ;)

 

Du menar att avståndet till solen är praktiskt oändligt eftersom det skulle vara omöjligt att åka dit?

 

/ Johan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson
Du menar att avståndet till solen är praktiskt oändligt eftersom det skulle vara omöjligt att åka dit?

 

Praktiskt ja, men inte fysiskt eller matematiskt.

 

Välj själv vilken verklighet du vill leva efter.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

-Patrik Johansson-

Ja, negativ oändlighet finns(eller påståd finnas), används mycket inom matematik.

Om något är oändlig stort borde det ju finnas något som är oändligt litet.

 

Lite off-topic kanske???

 

/Neox -(Patrik J)

"Gravitation can not be held responsible for people falling in love"
- citat av Albert Einstein

 

[inlägget ändrat 2003-04-23 15:28:46 av Patrik J Johansson]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson
negativ oändlighet finns, används mycket inom matematik

 

Så oändligt är finns i matematiken? Då håller ju mitt resonemang ang antalet websidor! yippi!! :)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om något är oändlig stort borde det ju finnas något som är oändligt litet.

Oändligt litet är inte negativt, det är nästan noll.

Om det förekommer negativa tal så har gränsen för det minsta talet satts för högt.

Noll är desstom inget tal eller antal, det är bara noll.

 

/TN

Eller?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson
Noll är desstom inget tal eller antal, det är bara noll.

 

Japp, men det är inte detsamma som "ingenting".

 

Hur definierar man "ingenting" med matematik?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

-Patrik Johansson-

Asch, du har helt rätt där. Fysikaliskt kan ingenting bli mindre än noll men ibland(sällan) så kan saker bli mindre än noll i matematiken....

 

/Neox -(Patrik J)

"Gravitation can not be held responsible for people falling in love"
- citat av Albert Einstein

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Påminner mig om ett jobb jag hade en gång i tiden på ett lager.... Datorsystemet visade att det var -3 prylar på hyllan. Hur inventerar man det?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjena!

 

Jag måste bara få ta tillfället i akt att berätta om en av mina demogruppspolare från lapplands-väsby (Killer of Defcon) som en gång fällde ett bevingat uttalande om ett c64-demo;

 

Det här är det omöjligaste som går att göra på en c64

 

Lite på samma nivå har vi hamnat nu... ;)

 

/ Johan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

-Patrik Johansson-

Noll är det enda tal som inte kan vara postivt eller negativt(dvs inget tecken) men det kan antingen tillhöra mängen av alla positiva tal, mängen av alla negativa tal, mängden av alla tal samt mängden av alla nollelement.

 

Sen kan man ju tänka lite med vektorer.

Alla vektorer har en riktning medans nollvektorn kan anta alla riktningar eller med andra ord nollvekotrn är parallell med alla andra vektorer.

 

/Neox -(Patrik J)

"Gravitation can not be held responsible for people falling in love"
- citat av Albert Einstein

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Datorsystemet visade att det var -3 prylar på hyllan. Hur inventerar man det?
Påminner mig om ett dåligt skämt när en pappa ska förklara det här med negativa tal för sin son. Pappa är busschaufför och säger:

- "Om det i min buss finns 10 passagerare, och 15 passagerare stiger av. Hur många nya passagerare måste då stiga på för att bussen ska bli tom?"

 

;)

 

 

_________

TicoRoman - The One And Only

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...