Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Grafikkortet?


Harten

Rekommendera Poster

Min kompis har 2 datorer som vi brukar köra CS på.

Problemet är bara att man kan köra på max upplösningen 640*480 på hans gamla.

 

Grafikkortet är ett ATI Rage Pro Turbo AGP 2X (4MB)

 

Om man köper bättre grafikkort(typ GeForce 3 eller nåt) kan man köra på högre upplösning då?

 

Datorn är:

P2 400 mhz

64 MB ram

11 GB hårddisk

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Om man köper bättre grafikkort(typ GeForce 3 eller nåt) kan man köra på högre upplösning då?

 

Jepp, det tror jag säkert du kan göra!

 

Sedan beror det lite på bildskärmen också. Hur mycket den pallar med innan bilden flimrar när upplösning och hertzen blir för hög.

 

Kolla manualen för bildskärmen så kan du se hur hög upplösning den kan klara av.

 

---

/Stefan Eklinder

 

"Informationsteknologin tränger in som sand

i byxorna. Man blir inte av med det"

 

Jonas Ridderstråle

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är lungt med bildskärmen för jag har tagit med min dator och då körde jag i 1024*756 eller nåt sånt.

 

Kan man sätta in ett nytt grafikkort i ett gammalt moderkort då?

 

Och kan kan det bero på processorn/Ram-minnet ifall det blir hackigt?

 

hittat en okej grafikkort:

http://www.komplett.se/k/ki.asp?action=info&AvdID=1&CatID=24&p=14978&view=detailed

vad tror du om det?

 

[inlägget ändrat 2003-04-21 16:53:21 av Purrepill]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Kan man sätta in ett nytt grafikkort i ett gammalt moderkort då?

 

Har moderkortet bara en vanlig AGP-plats så ska det säkert inte vara några problem.

 

Det finns ju gamla moderkort som kör med grafikkort för PCI-platser. Tror inte de existerar längre, men jag vet ju inte hur gammal din dator är.

 

Problemet är ju att du kan säkert inte köra de riktigt snabba hastigheterna på AGP-kortet typ 8x och sådär, men jag tror inte du märker någon skillnad.

 

Och kan kan det bero på processorn/Ram-minnet ifall det blir hackigt?

 

Att det blir hackigt gissar jag beror på drivrutinerna till grafikkortet.

 

Drivisarna betyder rätt mycket!!!

 

Tackar för poängen!

 

---

/Stefan Eklinder

 

"Informationsteknologin tränger in som sand

i byxorna. Man blir inte av med det"

 

Jonas Ridderstråle

 

 

 

[inlägget ändrat 2003-04-21 17:11:24 av Stefan Eklinder]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, hej,

 

kolla upp om moderkortet har en agp-port, och vilken typ, ex vis 2x agp. Det finns fler grafikkort med agp att välja mellan, annars får man köpa pci-grafikkort. Pci-kort finns fortfarande, men är ovanliga och oftast dyrare än agp-varianterna, och jag tycker inte de verkar prisvärda. Här är lite bra läsning om grafikkort(lite gammal men som fortfarande gäller i princip):

http://se.pricerunner.com/computing/components/graphics-cards/buying-advice

 

Ett Geforce 2 Mx-200 är inget särskilt snabbt kort, utan kom mest till, precis som Geforce 4 Mx, för att datortillverkarna skulle ha ett billigt kort att sätta in som grundkort i färdiga datorpaket. Här kan du se lite prestanda: (också gammal sida)

http://www6.tomshardware.com/graphic/20020418/vgacharts-02.html

 

Som du ser är inte Gf2mx-200 ett lysande kort, det kanske finns andra som uppfyller systemkraven. Det kan också vara så att gamla kort är dyrare än vad de borde vara bara för att ingen har brytt sig om att uppdatera priserna på dem. Gå in på

http://buggy.no-ip.com/sok.php

 

Där kan du söka efter andra billiga kort.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Sedan beror det väl på vad man ska ha datorn till. Jag har själv ett Geforce2 MX200-kort i min dator, som jag tycker duger till det jag använder datorn till. Dock spelar jag inte spel!

 

Vill man ha vassa grafikkort så ska man väl satsa på Radeonkorten, som alla talar om. Frågan är väl sedan om det passar till en dator från slutet av 90-talet.

 

Datortillverkare satsar säkert på budgetsegmentet för att sälja sina datorer så billigt som möjligt. Gärna med inbyggt grafikkort i moderkortet.

 

Geforcekorten var bäst för några år sedan och nu helt plötsligt skjuts de i sank som budget och dåligt.

 

Jaja, sådan är utvecklingen! :)

 

 

---

/Stefan Eklinder

 

"Informationsteknologin tränger in som sand

i byxorna. Man blir inte av med det"

 

Jonas Ridderstråle

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jodå, jag har för mig att för drygt ett år sedan så avrådde någon här i forumet från att köpa GF2 MX-kort om man hade en långsam processor, för de belastade processorn mer än andra kort i och med att de inte var lika kraffulla. Så det var väl inte riktigt meningen att skjuta Geforce2 MX-korten i sank, det har ju andra gjort tidigare... ;-)

 

Själv körde jag förra julen igenom större delen av RTCW på ett GF2 MX-400, och det gick alldeles utmärkt! :-) (däremot var bildkvaliteten inte bra, men då jämförde jag närmast med Matrox-kort)

 

Nej, vad jag menade egentligen var att det borde gå att hitta bättre kort än GF2 MX-200 till samma pris. Här finns t ex ett GF4 MX440-kort (i lager!) som ju borde vara bättre, det kostar 524:- och har Pentium 2 och agp som systemkrav:

http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=MSIMX440SE

 

Nästa steg upp borde vara Radeon 9100 Pro, billigast med fullt DX 8.1-stöd, men det kostar ju mer och frågan är hur mycket man ska lägga.

 

Men det är väl alltid bäst att kolla systemkraven ordentligt, eller ringa butiken, så att man vet att det fungerar innan man köper något.

 

[inlägget ändrat 2003-04-22 04:37:23 av Stålis]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...