Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Big time Probs med burken?


Sallah2

Rekommendera Poster

Hejsan!

 

Imorse när jag startade datorn. Så gick det inte...

Jag tryckte på on/off knappen, sedan startade datorn fast alltså inget mera hände. Fläktarna snurrade men inget mera. Vad kan vara för fel?? Skärmen startade inte, den var svart.

Någon som har nå tips på vad jag kan göra.

 

Jag gjorden en reboot på BIOS och testade igen... samma fel...!?!

Vad fan kan ha hänt under natten??

 

MVH Eric

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

Datorn bootar alltså till BIOS eller menar du att du resettade BIOS på moderkortet?

 

Jag har haft samma problem med mitt A7V133. (Vid för högt överklockande etc.) Då hjälper inte något annat än att sätta av burken från "jumperless mode", sätta in rätt inställningar med omkopplarna rent fysiskt, och därefter startar burken. Testa det om du kan.

 

OBSERVERA att om du har ett nyare BIOS än det som står i manualen på moderkortet stämmer inte "jumpertabellen" i moderkortet. Det råkade jag ut för, och fick ladda ner en ny manual från ASUS med en annan burk.

 

MVH

pedagogen

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej jag kan inte ens komma in i BIOS läget... Datorn startar men ändå inte! Bara fläktarna snurrar, och skärmen är bara svart. Kommer inte ens in i BIOS,

 

Och ja jag har uppgraderat BIOS för nån vecka sedan.

Min moderkort:

Abit KD7

Övrigt:

AMD XP2600+ (333fsb)

512ddr pc3200(körs i 333hmz)

Radeon 9700pro

Seagate 80gb

 

 

Vad kan jag göra?!??!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

Ja, du verkar ha något allvarligt fel på burken..

Kan det vara så enkelt att någon kontakt har släppt inne i burken? (strömkabel, IDE, etc...)

 

Ett sådant löjligt fel drabbade en av mina tidigare AMD-burkar, och jag fattade inte vad det var för fel, förrän jag började kolla kontakterna........

(Kontakten mellan nätagget och moderkortet satt i till hälften bara...) Sen funkade burken hur bra som helst. Antagligen bootar den väl fortfarande, om den är kvar på kommunens återvinningsstation..

;-)

 

MVH

pedagogen

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste bara få säga att nu fungerar de igen...

jag gjorde såhära:

 

Stängde av strömmen.

 

Tog ur batteriet på moderkortet för att rensa BIOS.

 

Tog sedan ur alla IDE kablar och ström kablar som har med Hårddisken att göra. Blåste lite.

 

Pluggade in dom igen.

 

Stoppade in batteriet.

 

In med strömmen, Startade datorn. Datorn startade och Pep till. Jippi! kom in i BIOS ändrade i BIOS till processorns hastighet och minnet.

Tryckte F10 för att Save & Exit.

 

Och nu så sitter jag här.

 

Men Nu varför blev det sådära?

att den inte startade?! kan det vara nått allvarligt fel, eller vad kan det vara?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anders Jonasson

Får börja med att gratulera :-)!

 

Jag vill bara spåna vidare på CJ Björkdahl's utmärkta inlägg.

Själv råkade jag ut för en död Dell-burk. Lite spännande läsning om min felsökning här: http://www.itdirekt.com/nyheter/show_mess.asp?id=26619

 

Jag har svårt att tro att det var fel inställningar i CMOS Setup, man det går inte att utesluta. Jag tror mer på glapp...

 

MVH

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...