Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Dela mappar i XP


saeys

Rekommendera Poster

Tjenamors, jag har två xp-burkar med varsitt ip-nummer och en hub mellan dem och kontakten i väggen. Jag skulle vilja dela ut mappar säkert mellan bara dom två datorerna utan att någon annan i nätverket (de är en del av ett studentnätverk) kan se och läsa dem. Jag är lite lost...

 

Jag har stängt av "simple sharing". Jag skulle vilja se den andra datorn och dess användare när jag listar "location", men jag ser ju bara den egna, vilket kanske inte är så konstigt. Nån som har några enkla tips hur det här går till?

 

Jag har verkligen letat runt på eforum och i xp-hjälpen efter en användbar lösning, men...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan ju gå in på Nätverksanslutningar och köra guiden "Konfigurera ett hemnätverk eller ett litet kontorsnätverk".. när du är i guiden får du ställa in "Den här datorn är ansluten till ett nätverk som inte har nån internet anslutning"...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Här dröjer det mellan inläggen. :-)

 

Den lösningen gjorde ingen skillnad. Det var precis som att ansluta till nätverket som vanligt, ange datornamn och gruppnamn och så vidare. Finns det verkligen inte nåt enkelt sätt att göra så att utdelade mappar på \\BURKEN bara kan accessas av \\DATORN ?

 

Som sagt, när jag på \\BURKEN listar locations i sharingrättigheterna hittas bara \\BURKEN, inte \\DATORN ? Skriver jag \\DATORN i explorer så hittar den de utdelade mapparna direkt.

 

Jag delar också ut en skrivare som sitter på \\BURKEN. Innebär det att alla i hela skolnätverket kan skriva ut prylar på den? Samma sak där isf, jag vill bara dela ut skrivaren till \\DATORN...

 

/thomas

 

ps. Datornamnen är fingerade! ;-)

 

[inlägget ändrat 2003-05-04 18:12:14 av saeys]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...