Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

DVD problem


PeterLan

Rekommendera Poster

Jag har en Nec DVD-brännare som master på sekundära ide-kanalen och en hårddisk som slav på samma kanal. Jag har använt den som läsare och bränt ett flertal cd-r utan problem. Idag skulle jag bränna en DVD-film och upptäckte då att det inte gick att spela upp filmen som redan fanns på skivan, när jag skulle kolla vilken film det var, och inte heller radera den. Provade mad både Nero och Record Now. Att se filerna i utforskaren gick bra. Jag tog då bort hårddisken (slaven), då fungerade allt som förut igen. Båda enheterna är byglade cable select. Vad kan det vara för fel...jag vill gärna koppla in hårddisken igen, min Linuxinstallation finns på den. Tycker det är mysko att den fungerade som CD-läsare och -brännare men inte DVD...

Peter

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Båda enheterna är byglade cable select.

...och kabeln stöder detta ?!

__________________________________________________

 

Den som ler när något gått fel, har redan kommit på vem han skall skylla på.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Där blev jag lite ställd faktiskt... Visste inte att det fanns olika, men båda kablarna är likadana, en blå kontakt i moderkortsänden och grå mitt på och en svart i andra änden, om det kan vara rätt? Jag har alltid byglat master och slav förut men moderkortet jag har nu vill inte fungera bra på det viset. Cable select däremot fungerar bra, åtminstone på primära kanalen. Och det har ju fungerat bra på den sekundära också, har inte haft några andra problem utom det här med att bränna DVD. Glömde också tala om att jag har XP pro och ett Soltek SL-75FRV moderkort om det kan vara till ledning.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för länken. Jag fick svar på en massa saker jag funderat på men varit för lat för att leta reda på själv :-)Ska prova att byta kabeln också ifall det är nåt fel på den, det har ju hänt mig förut..verkar som dom är känsliga när man drar ur dom. Det är ju lite svårt att dra i nåt annat än kabbeln, och då har det hänt mig ett par gånger att dom delat på sig litegrann, tillräckligt för att det ska bli dålig kontakt i nåt stift. Tack igen för att du ledde in mig på ett spår, hade nog inte tänkt på det själv.

Peter

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...