Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Definitionen av "Ex-jobb"?


Glenn Larsson

Rekommendera Poster

Glenn Larsson

Hej.

 

Har jagt upp ett ex jobb (Marknadsundersökning) till studenter, när jag sedan pratar med dessa så låter det som, "näääh, det här är ju riktiga arbetsuppgifter ju.."

 

Är det allmän uppfattning att Ex Job ska gå på 5 minuter eller?

 

Hon jag ringde till på Näringslivs enheten på MDH sa iaf att uppdraget skulle gå bra.

 

Mvh

G

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett examensarbete (D-nivå) är väl på 20 poäng så att inte kunna göra sådant när man har tjuga veckor på sig låter lite konstigt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klart man ska jobba lite på sitt ex-jobb, men mest av allt handlar det ju om att skriva en 20-poängsuppsats, så arbetet i sig vill man ju inte att det ska vara så omfattande att man inte hinner skriva uppsatsen i sig. Jag tycker att det skulle vara okej om det var ca 25% riktig arbetstid så jag fick 75% över till att skriva ett bra arbete, och så uppfattar jag att de flesta exjobb är idag.

----------

Ipsa scientia potestas est

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Glenn Larsson

*suckar

 

25% av tjugo veckor = 5 veckor.

 

Att ringa till 1 intervjuobjekt tar ca 5 minuter (har testat), jag ville de skulle ringa och fråga 100 organisationer (5*100/60= 8.3 timme, exklusive icke nåbara / de som inte vill) för att få en bra "feel" på marknaden.

 

Uppenbarligen verkar det för mycket att göra 8 timmars jobb på 5 veckor, sammanställa svaren och skicka in.

 

Mvh

G

 

Nån här som är intresserad (även icke ex jobbare)?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fördjävligt slött faktiskt. Eller så kan man tänka sig att de som sett ex-jobbet inte ser det som kvalificerat nog för att vara ett exjobb? Ett exjobb ska ju vara vetenskapligt, lite forskande i ett ämne. Som du beskriver det, så låter det som att du struntar i om det är vetenskapligt viktigt, bara ditt företag får veta om deras produkt är bra? Inte för att kritisera så, det är svårt att få tag på ett bra ex-jobb, så kanske du skulle framställa det på ett annat sätt, och fundera vad exjobbaren får ut av det?

----------

Ipsa scientia potestas est

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Glenn,

 

Attraktivitet är nyckelordet här.

 

Att du vill få ut något ur ett dylikt uppdrag är ju givet men vänd på perspektivet och se det från studenthåll.

 

Hur kan uppdraget utformas så att det blir ett

- lärorikt

- spännande examensarbete

- och som uppfyller högskolans krav på vetenskaplighet

och formalia.

 

Det handlar inte om ersättning utan snarast att uppdraget är lämpligt utifrån utbildning och utbildningsnivå och inte minst attraktivitet.

 

Mvh

Dennis

Besök Sveriges ledande oberoende webbplats om MS Excel: http://www.xldennis.com

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Glenn Larsson

Det uppfattningen jag fick ifrån eleverna var att de _var_ slappa; typ "nej det var för stort", 100 företag var för mycket, t.o.m _50_ var för mycket. <50 = inte något tillförlitligt material.

 

Vetenskapligt forskande för mig är en stor mängd data som man kan använda för att dra slutsatser ifrån, men att elever gnäller över att 8+ timmars aktiv informationsinsammling vore för mycket tycker jag är SLAPPT!, när jag själv gjorde marknads undersökningar i gymnasier tog det timmar, _exklusive_ sammanställning och dokumentation, och då var vi 3 stycken.

 

Så, 8.3 timme, vad ska de göra på resten av de 151,7 timmarna som de har kvar då? Porr surfa? Chatt? Kolla på Matrix - Reloaded över internet? 160 timmar är för mig ENORMT med tid att göra ett gott (vetenskapligt) och bra ex-jobb.

 

Det jag vill är att båda parter får ut något VETTIGT av varandra; exjobbaren får göra ett bra arbete (ett lagom stort jobb som simulerar _verkligheten_) som jag kan lämna referenser på och jag får veta hur marknaden för en eventuell tjänst ser ut.

 

Jag erbjuder mig att betala för telefonkostnader (+ lite mera=bonus) men inte till några slappisar som tror att de ska jobba i 1 timme och att jag accepterar vilket resultat som helst.

 

/G

 

[inlägget ändrat 2003-04-15 17:13:57 av Glenn Larsson]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det jobbiga är väl antagligen inte de 8.3 timmar som det tar.

 

Utan det är de 75+ timmar det tar att hitta dom 8.3 timmarna.

Jag kan tänka mig att det är enormt tidskrävande i alla fall.

 

Men dom har ju också bra mycket tid på sig, så det borde kanske inte vara några problem..

 

Tjoff

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nån här som är intresserad (även icke ex jobbare)?

Jag erbjuder mig att betala för telefonkostnader (+ lite mera=bonus)

 

How much ? Jag känner en som är arbetslös...och talför.

 

/TN

 

[inlägget ändrat 2003-04-15 21:18:46 av Don Tomas]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...