Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

klicka på mail-länk och få upp Eudora


CyberPet

Rekommendera Poster

Hej vänner,

 

Vet inte vart jag ska vända mig med denna fråga, men jag provar här.

 

Jag söker namnet på det program som gör att man kan få Netscape Navigator till exempel att öppna Eudora (eller annat epostprogram) när man klickar på en emaillänk.

 

Eftersom jag hatar Communicator så har jag valt att köra Navigator istället, men då står jag där med skägget i brevlådan när jag vill skicka ett mail till en emaillänk på webben. I Communicator så öppnas ju direkt dess emailprogramfunktion. Men jag gillar inte den heller utan föredrar Eudora.

 

Jag VET att det finns ett program (eller patch eller vad det nu heter) som fixar till detta. Man kan alltså få Eudora att starta om man klickar på en länk utan att behöva kopiera och klistra in emailadresser. Särskilt praktiskt är det när webmakarna helt enkelt inte skriver ut adressen utan bara skriver personens riktiga namn eller så, då måste man föra musen över länken så den visas i statusraden längst ner, sen cmd-tab till Eudora och minska fönstret i Eudora så pass att man ser den infernaliska statusraden och sedan skriva av adressen. Mycket irriterande om adressen är lång eller komplicerad då risken för stavfel ökar.

 

Så, snälla.... vem vet vad programmet heter och vart det finns att ladda ner?

 

Petra

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tro mig, jag har redan försökt... men Versiontracker är en jungel om du inte vet namnet. Och det är just namnet jag har glömt.

 

Petra

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
John Eriksson

extra program???

jag ställer bara in vilket epostprogram jag vill använda i installationsprogrammet Internet och så öppnas det när jag trycker på en länk!

dessutom kan man ju ta copy link location... och trycka kommando-v i Eudora...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

John,

 

Jo det behövs ett extra program om du använder Netscape NAVIGATOR och inte Communicator. Navigator har ju som sagt inte någon annan funktion än just navigation på webben, medan Communicator har både email, news och composer. När man ställer in Internetinställningen i Mac OS så kan man ju välja mellan olika emailprogram. Har man Netscape Communicator är det en av programmen man kan välja mellan som sin email-klient.

 

Att använda programmet jag nämde ovan är mycket smidigare än att fibbla med popupmenyer för att kopiera länken och sedan skapa ett nytt dokument i Eudora för att sedan klistra in länken och klicka i subject-fältet och sen hoppa ner till själva brevet.

 

Istället klickar man på länken och man får upp ett nytt fönster i Eudora och markören hamnar direkt i Subject-fältet (såvida inte ett ämne är förvalt i webbläsaren, för då hamnar man i textfältet direkt).

 

Nog är det väl en snabbare version än din lösning?

 

Jag har medvetet valt att inte använda Communicator, dels för att den är instabilare än Navigator (även de senare versionerna) och dels för att Communicator slukar mycket mer minne. Vill jag ha Newsfunktionen så använder jag heller Outlook Express (suverän newshantering!), mina Email skriver jag helst i Eudora Pro och jag skulle hellre sitta uppåner med huvudet i en svart sopsäck än att använda Composer som webeditor.

 

Petra

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast jag behöver inte heller några extraprogram, fast jag använder Navigator (4.08) och inte Communicator tillsammans med Eudora. I inställningsprogrammet Internet väljer jag alltså NN för WWW och Eudora för mail. När jag klickar på en mailto:-länk i Netscape så hoppar Eudora genast fram med ett nytt brev med rätt adress! Funkar med sys 8.5-9.0. Borde det inte funka för dig också?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej det funkar inte fast jag har alla inställningar korrekta i Internetinställningarna. Jag kör både med Mac OS 8.6 och 9.0. Men nu spelar det ju ingen roll eftersom det funkar alldelse utmärkt med det program jag har laddat ner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...