Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

BIOS problem


johan18

Rekommendera Poster

Jag skulle in i mitt BIOS, men när jag skulle in, så kom det inte upp någon bild.

 

Jag tog och resetade CMOS och provade igen:

 

Då kom det upp:

Checksum BAD

Disply type WRONG

 

Press F1 to run SETUP

 

Moderkortet är MS-5169 (A5169MS V2.6 121598) och skärmen är "Apple multiple scan 20 display", samt jag har även provat med "Hitachi CM751ET".

 

Nu kan jag alltså inte starta datorn (efter att jag resetat CMOS).

 

En annan sak är att under start, så har BIOS-startmenyn fått en högre upplösning, efter att jag ändrat drivrutinerna. Å andra sidan, så funkar inte heller den andra skärmen (Hitachi) när jag provar med den.

 

Är det nån som har en aning om vad som kan vara fel? Någonstans så tror jag att upplösningenpå skärmen är fel, men jag har provat att dra ut sladden för att återställa "standardvärden".

 

/Tacksam för all hjälp

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nedanstående bör du bara göra om inget annat funkar.

Jag tar det steg för steg.

Du måste göra exakt som det står här nedan.

Som sagt, om inget annat funkar så försök med detta!

 

 

Skriv följande i Dos-läge vid A:\> eller C:\> ...

 

DEBUG

och tryck ENTER

 

skriv sedan

 

O70 16 och tryck ENTER

(alltså bokstaven O följt av siffrorna 70 mellanslag 16) tryck sedan ENTER

 

skriv sedan

 

O71 16 och tryck ENTER

(alltså bokstaven O följt av siffrorna 71 mellanslag 16) tryck ENTER

 

Detta gör att du kommer tillbaka till prompten. Då ska du återstarta datorn (reset). Starta alltså inte om med startknappen

 

Om den stannar på " checksum error" ska du starta setup ( i ditt fall är det väl Delete-tangenten) och spara ändringar och sedan gå till exit.

 

Nu ska du komma in i bios och ev. passworduppmaning bör vara försvunnen också.

 

 

[inlägget ändrat 2003-04-12 19:05:13 av BoEriksson]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet är att jag INTE kan starta datorn mer än till BIOS felmeddelande, eftersom den kräver att jag skall in i BIOS, och ändra...men när jag går in i BIOS, så blir bilden svart.

 

Detta även om jag trycker "Del" tagenten under minnesuppräkningen.

 

/Johan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det står tryck F1 toenter Setup...

Det enda jag kan göra då är att trycka F1, trycker jag på annat händer ingenting. Trycker jag F1 så blir bilden svart, och ingenting händer.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
Anders Jonasson

Hej johan!

Jag skulle råda dig att kontrollera att det inte är glapp- eller i värsta fall hårdvarufel på grafikkortet.

Åtgärda genom att ta ut det och sätt tillbaka det. Var som vanligt noga med att inte peta på komponenter och kontaktytor. Är det ett AGP-kort bör du vara mycket noga när du sätter tillbaka kortet. Det är inte ovanligt att det "hamnar" fel. Det ska sitta fast ordentligt.

 

Jag har också varit med om att en trasig ROM på en hårddisk gett ett mycket otippat BIOS-error. Minns dock inte vad... (det var dock ett bra tag sedan - 486-maskin och EIDE-disk (var dock ett Award-BIOS:-).

 

Hur resetade du CMOS, bygel på moderkotret?

 

Vill vidare kommentera:

Du skriver ju att du får ett meddelande: "Press F1 to run SETUP".

Då är det självklart tangenten F1 (ej formel 1) du ska trycka på (och ej föreslagna DEL). Det bör du ju faktiskt prova allra först.

 

Lycka till

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...