Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Uppdatera "senast ändrad" vid ändring i formulär?


Poohbear

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag sitter med Access 2002 och en liten databas där jag har ett fält för "senast uppdaterad" där jag vill sätta in Nu() när jag ändrar ett värde för en post.

För att undvika en massa extra kod tänkte jag att formuläret i sig borde kunna reagera när ett värde ändras. Jag har ett makro "Changeupdated" som ändrar värdet på fältet "lastUpdated" på formuläret. När jag lägger detta makro att köra för händelsen "Vid ändring" för formuläret så fungerar det bra, för första ändringen jag gör... gör jag flera ändringar i formuläret för samma post så ändras bara tiden för den första förändringen - inte de efterföljande.

Hur gör jag enklast för att åstadkomma det jag vill?

 

Tack på förhand.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

I min värld (Delphi) så skulle detta ligga på "Before Post" dvs precis innan data sparas efter ändring. I ditt fall känner du ju av att den första ändringen görs men inte resterande.

 

Jag kan inte ett barr om Access, men det borde gå att göra ngt liknande. Sätt en flagga (variabel) till true om posten ändras på ngt sätt, och precis innan posten sparas kollar du om flaggan är true. Om så sätt "SenastAndrat" till nu, eller hur man nu gör i Access. :-)

 

 

 

 

---

vänligen

 

Andreas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...