Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

PLC


Johan Stenström

Rekommendera Poster

Johan Stenström

Är det någon som är bra på PLC-programmering? Om man skall göra ett övergångsställe där fotgängare och bilar skall samsas. Vad är intruktionerna och hur funkar det?

 

Någon som vet?

 

 

Hälsningar Johan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Micael Karlsson

Hej

 

Det låter definitivt som en skoluppgift, eller?

 

Tips: Använd penna och papper och fundera ut hur trafikljuset skall fungera.

 

Funktionsdiagram!!!

 

/Micael

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man skall göra ett övergångsställe där fotgängare och bilar skall samsas.

Det låter definitivt som en skoluppgift, eller?

Aha! Nu förstår jag varför det är lögn i ....... att komma förbi korsningen vid Västerbroplan utan att vänta i tio minuter.

Det är antagligen stadens ingenjörer som drar fram sitt gamla skolexempel och lägger in i stolparna.

 

/TN

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Viking Virus

Hm...är inte helt på det klara med PLC, men jag antar att det står för Programmable Logic Circuit eller liknande...

 

Förmodligen ungefär samma sak som den enchipsdator jag pysslade med för två år sedan ungefär. Konstruerade en liknande pryl faktiskt med utmatning osv...till lysdioder och någon knapp som man kunde mata in att man vill använda övergångsstället. Var en riktig plåga att få det att fungera faktiskt. Programmet funkade hur fint som helst att köra i simulatorn men när det kopplades upp på ett kopplingsdäck vägrade det fungera. Drog om alla sladdar och hela köret ett antal gånger. Hittade felet senare då personen som monterat själva kapsel för datorn på kopplingsdäcket innan mig hade böjt ett ben. Jobbigt...

 

Jaja, förslagsvis så konstruerar man en loop som kör lysdioderna i ett visst mönster så att bilarna kan köra omkring. Samtidigt har man en del som ligger lyssnar efter fotgängare och är beredd att avbryta loopen för att släppa över folk en stund.

 

Jag antar att det är en slags korsning av något slag?!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men jag antar att det står för Programmable Logic Circuit

 

nästan !

programmable logic controller

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Micael Karlsson

Hej Johan!!!

 

Vilken PLC gäller det?

 

Som jag skrev förut, vilka regler skall gälla. Med andra ord vilka skall stå stilla då andra kör.

 

Tips 2: Använd funktionsdiagram för att beskriva hur trafikljuset skall fungera med rätt avbrott osv.

 

Trasslar du in dig kan du ju höra av dig men då med mer info.

 

/Micael

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tips 2: Använd funktionsdiagram

Kan du kort berätta lite vad detta är för något ?

 

/TN

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Micael Karlsson

Hej

 

Funktionsdiagram används för att strukturera sin PLC-kod så att den dels blir lättare att redigera men framför allt för att underlätta för programmeraren.

 

Ett kort ex.

 

Steg 0: Initiering (startläge)

Avbrottsvillkor: Initiering klar

Steg 1: Huvudledens ljus grön

Avbrottsvillkor: bil/gående vill passera

Steg 2: Sekvens Grön - Gult - Rött

 

.......

 

Så bygger man upp ett funktionsdiagram. Men för ett trafikljus blir det naturligtvis mycket mer komplicerat än så här, lite beroende på vilka begränsningar som införts. Om jag minns rätt från min utbildning kan det bli ganska omfattande funktionsdiagram.

Förresten byggs de upp av block och ger en betydligt mer lättfattlig överblick än programkod enl IEC-1131 eller s.k. Ladder-diagram.

 

/Micael

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Viking Virus

Blocken...kan det vara en rektangel som sedan går med en pil ner till en vriden kvadrat som indikerar ett ett "vägval" osv...?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej själv.

Funktionsdiagram är ett slags flödesschema alltså, typ ladder-diagram ?

 

Vad jag inte greppar är:

När man skriver ett C-program så görs alla instruktioner enligt ett schema, uppifrånochned liksom, tills något villkor säger att det är klart.

 

Men med PLC-programmering så liksom kör programmet igenom ladder-diagrammet om och om igen, eller ?

 

/TN

Jag blir snurrig på detta.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Micael Karlsson

Hej Don Tomas1 och alla andra

 

Funktionsdiagram är egentligen en beskrivning av hur programmet är uppbyggt. Se ett block i funktionsdiagrammet som en funktion i C men med ett avbrottsvillkor som stoppar funktionen respektive sätter igång det som kommer efter.

 

Ett ladder-diagram däremot är ett sätt att programmera (kan man säga). I stället för att skriva en massa instruktioner som:

LD 101

AND 102

OUT 201

 

där 101,102 är "insignaler" elle ingångar och 201 är en utgång som i exemplet ovan aktiveras endast då 101 och 102 är aktiverade samtidigt. Ingångarna är ju ofta någon form av givare, i detta fall en tvålägesgivare som i detta fall är 1 eller 0 (1 = aktiv eller på/on). I ett Ladder-diagram "ritar" man upp symboler som gör det enklare att tyda koden. Detta görs i mer eller mindre avancerade program som levereras tillsammans med PLC-n.

 

Hoppas detta har gett svar. Annars e-posta mig så kan jag bifoga en lite utförligare förklaring

 

/Micael

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Johan Stenström

Hej Mikael. Det är en skoluppgift och det går som sagt ut på att få fotgängarna att inte bli påkörda. Det har framskridit litet så jag har fått fotgängare och bilar att stanna när dom skall och fotgängarna trycker på knappen och då skall bilarna stanna och det går bra att gå ut.

 

 

Hälsningar Johan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Micael Karlsson

Hej Johan!

 

Nu hänger jag inte med riktigt?

Vad är det som är problemet, egentligen? Det låter ju som om du löst det hela, eller fattar jag fel. En närmare beskrivning av problemet underlätta både för dig och mig.

Vad är det mer som skall till för att du skall bli klar??

- Johan, är det trafikljuset vid Shell-tappen ??? (he he he)

 

/Micael

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...