Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Efterblivna skolmail!


TicoRoman

Rekommendera Poster

Någon mer som retar sig på att skolmailet inte kan hantera HTML-mail?

 

Man får istället titta på 'källan' till mailet och försöka tänka sig fram hur mailet ska se ut utifrån HTML-taggarna man ser då som vanlig text. För att inte snacka om hur svårt det är att läsa och inte missa något viktigt i brevet.. :(

 

Det är alltså när man tittar via webben med IMP, skolans via-webbgränssnitt-mail. MDH har det, samt åtminstone BTH. Antar att många fler har det...

 

:((

 

:thumbsdown::thumbsdown::thumbsdown:

 

 

_________

TicoRoman - The One And Only

 

[inlägget ändrat 2003-04-06 13:08:12 av TicoRoman (Almir)]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, ibland är de väl användbara. Inte för att jag någonsin skickat HTML-mail men ändå...

 

Hursomhelst så får jag en del såna, främst från personer som använder Hotmail. Där verkar det bli ett HTML-mail även om det egentligen inte finns något som behöver formateras med HTML... :(

 

Det ä ju liksom inte svårt att implementera i IMP att även HTML-mail visas som de ska. Det skulle jag kunna fixa på en kvart.. :(

 

_________

TicoRoman - The One And Only

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo det är klart det är lite märkligt att det inte är implementerat. Kör själv IMP.

 

Du får se det positiva i det, du slipper att all kod i mailet exekveras och kör i gång massa mystiska saker... Man känner sig lite säkrare i IMP.

 

3l33t

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Använder också IMP, men kan inte säga att jag stör mig på att den inte klarar HTML-mail. Ser ingen användning för HTML-mail, men....jag kanske är knäpp. :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu var inte frågan om HTML-mail var användbara eller inte. Grejen är att jag FÅR HTML-mail från ANDRA personer. Då kan man liksom inte säga "HTML-mail är dåliga, försök igen". ;)

 

 

_________

TicoRoman - The One And Only

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det har du rätt i men mitt inlägg var mer riktat som en kommentar mot

Någon mer som retar sig på att skolmailet inte kan hantera HTML-mail?

Jag stör mig inte på det eftersom jag inte använder/gillar HTML-mail.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har inte förstått vad som inte är bra med HTML-mail.

Jag väljer alltid det då möjlighet finns från olika nyhetsutskick.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Tydal

Det är ett par saker...

 

1. Säkerheten. Brevet är inte längre bara text (text är helt ofarlig) utan en webbsida, med allt vad det innebär.

 

2. Storleken. Brevet blir större. Tar längre tid att ladda ner, längre tid att titta på, mer plats på hårddisken.

 

3. Personlig integritet. Det går att se när du läser brevet. Det går att se vad du följer för länkar. Det går att se vem du är när du surfar. (Allt kan kopplas ihop med din e-postadress.)

 

Och vad får du ut av det? Jo, att breven du får kan bli lite snyggare. För mig är det inte värt det, för jag är mer intresserad av vad som står i brevet.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller med.

 

Fast de kunde ju ha fixat så att endast texten från HTML-brevet visas och inte som det är nu: INGET eller källkoden.

 

Då snackar jag förstås forfarande om IMP.

 

 

_________

TicoRoman - The One And Only

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då kan man liksom inte säga "HTML-mail är dåliga, försök igen". ;)

 

Det kan man väl? Får man en word-fil så svarar man och ber dem skicka om i ett format som inte tar 10ggr för mycket plats och går att läsa på alla plattformar utan strul ;p ...mkt enkelt...

 

.wey - som dock är på väg att ge upp

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

(Allt kan kopplas ihop med din e-postadress.)

Jag använder en annan mail-adress för dessa sidor än då jag skickar och tar emot mail. Till Outlook kan man ha flera adresser, men bara en som standard. Man kan välja att de olika kontona synkroniseras, så att mail från de olika kontona syns i samma Outlook-fönster.

Nu handlar det för min del inte om något stort antal HTML-mail, men från några olika nätskivbutiker bl.a.

 

Jo, att breven du får kan bli lite snyggare.

Tycker nog inte lite snyggare, utan betydligt trevligare.

Längre tid att ladda ner? I så fall mycket marginellt.

 

PS: Någon fler som upplever Eforum något segt just nu?

 

 

[inlägget ändrat 2003-04-06 16:40:49 av Maratonmannen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

PS: Någon fler som upplever Eforum något segt just nu?

 

Väldigt långsamt, för första gången så får även jag 500-errors, och liknande...

 

Jag tycker inte det är nåt dåligt med HTML-mail, så länge det fungerar...vilket det tydligen inte alltid gör...:)

 

/Eminos

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Tydal

> Nu handlar det för min del inte om något stort

> antal HTML-mail,

 

Som du har beställt, ja. De saker jag räknade upp gäller om du har ett e-postprogram som stöder HTML-mail.

 

Stöder inte ditt e-postprogram HTML-mail så kan du inte få virus genom e-post. Bara en sån sak borde ju vara ett starkt argument. Men, men.

 

 

> Tycker nog inte lite snyggare, utan betydligt

> trevligare.

 

Jag tycker precis tvärtom. Det kan nog ha att göra med att jag har använt e-post och diskussionsforum sedan 1993 och på den tiden använde man ju aldrig något annat än ren text, så det är vad jag är van vid. Det skulle aldrig falla mig in att använda några av "finesserna" här som olika färger eller små bilder som föreställer smilies. Vill jag markera ord så gör jag =så= =här=. Eller så stryker jag _under_ dem. Och smilies ser ju ut så här: :-) ;-) :-/ :-I (för att ta några exempel).

 

Jag kanske är bakåtsträvare, men jag tycker inte man ska krångla till det i onödan och använda en massa blaj när man inte behöver. En vanlig smiley tar upp tre tecken. Använder man bilden istället tar den upp 188 tecken (plus viss overhead för att ladda ner bilden). Dessutom följer den inte med om man kopierar texten. Det kanske blir snyggare, men jag ser inte vitsen med det.

 

 

> Längre tid att ladda ner? I så fall mycket

> marginellt.

 

Det rör sig om cirka tio gånger så lång tid, men du märker det ju inte på ett brev.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
PS: Någon fler som upplever Eforum något segt just nu?

 

Om, det är bara förnamnet!

Kan knappt göra något innan det bromsas upp totalt. :(

 

 

---

/Stefan Eklinder

 

"Informationsteknologin tränger in som sand

i byxorna. Man blir inte av med det"

 

Jonas Ridderstråle

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan knappt göra något innan det bromsas upp totalt.

Det är likadant med IDG´s tidningar. Jag kommer inte in på någon.

Men som tur är, är världen större än så.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan knappt göra något innan det bromsas upp totalt.

Det är likadant med IDG´s tidningar. Jag kommer inte in på någon.

Men som tur är, är världen större än så.

 

Jaha, då blev det dubbla inlägg också.

Somliga moderatorer får mycket att göra i morgon. Radera alla dubbel/trippelpostningar.

 

[inlägget ändrat 2003-04-06 20:18:33 av Maratonmannen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men please...har vi inte kommit längre än till textbaserade mail?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stöder inte ditt e-postprogram HTML-mail så kan du inte få virus genom e-post.

 

Nja.. stödjer klienten bifogade filer är det ju väldigt lätt att.. "få virus".. ;P

 

Sedan så är det ju svårt att "garantera" att det inte finns säkerhetshål i klienten som kan utnyttjas för att köra kod.

 

Ciao,

Anders

- som är trött och petnoga ;)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

RTF-mail då? Det skickar jag med Outlook.

 

[Esc]

__________________________

Brevis esse laboro, obscurus fio.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, RTF är bättre än ett j-a word-dokument som bilaga helt klart...

 

...MEN, varför i hela friden vill jag ha ett mail som är i något annat än ren text? Vill du ha med formatterade erbjudanden, offerter eller avtal får du väl bifoga dessa (förslagsvis i pdf då, eller rtf om du tycker det är kul) - men glöm inte att skriva själva mailet i ren text och kort och koncist berätta vad tusan mailets syfte är.

 

Det är otroligt mycket trevligare, enklare, snabbare och bekvämare på det viset - särskilt om man som jag läser eposten på ett halvdussin olika sätt och ställen, ifrån fast uppkoppling med outlook på en PC till en sölig GPRS-lina mot en IMAP-inbox. Ren text rockar!

 

.wey - ohaayo, supersega eforum

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Stöder inte ditt e-postprogram HTML-mail så kan du inte få virus genom e-post. Bara en sån sak borde ju vara ett starkt argument. Men, men.

 

Ganska trist att få seriösa nyhetsbrev i oformaterad text i ett mail.

 

För att ta ett exempel så ser nyhetsmail från InWarehouse.se ut som ett mail fullproppat med länkar och inget annat. Inte en länk som fungerar direkt till webbsidan så man kan läsa det där istället. Skrev och frågade om de inte kan länka direkt till sidan, men något svar har jag inte fått.

 

Den rad som fanns fungerade inte! :(

 

Nyhetsmail från Komplett.se och Uppsnappat.se är de mail man kan läsa oformaterat. Där finns i alla fall en länk som fungerar.

 

 

 

---

/Stefan Eklinder

 

"Informationsteknologin tränger in som sand

i byxorna. Man blir inte av med det"

 

Jonas Ridderstråle

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Glenn Larsson

Jag tycker IAF att man SKA kunna läsa mailen via telnet om man så vill UTAN en massa HTML lull lull..

 

Mvh

G

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...