Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

180gigare = 136gigare?


-=Lynx=-

Rekommendera Poster

tjena. jag har en ibm deskstar 180gxp 180gb disk hemma som jag partitionerade på min gamla 550mhzare. då kunde jag bara använda 136gb vilket jag antog var pga moderkortet. NU i min nya dator som har ett asus a7n8x deluxe moderkort så vill jag partitionera om den till 180gb men partition magic 8 tror fortfarande att det är en 136gigare. Vet någon vad det kan vara för fel?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kanske beror på att även det nya moderkortet bara har ATA66, som begränsar diskstorleken till ca 136-137 GB. ATA100 stöder större diskar.

 

 

_________

TicoRoman - The One And Only

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

LarsSandvik
ATA66, som begränsar diskstorleken till ca 136-137 GB. ATA100 stöder större diskar.

För att få stöd för större diskar än 136 GB behövs ATA133 eller ATA100 med stöd för 'Large LBA' (UDMA Mode 6).

ATA100 protokollet stöder endast upp till UDMA Mode 5 men en del tillverkare har infört Mode 6.

Begränsningen kan också ligga i BIOS.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nu ska vi se vad som står i manualen. mitt moderkort stöder följande. Serial ata, ultra dma 133/100/66

Sen står det mågot intressant. "non ultra dma hardrives should be connected to the secondary IDE connector.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...