Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Performa 6200


Vahirua

Rekommendera Poster

Jag har precis lagt vantarna på en gammal Performa 6200 och det känns väldigt inspirerande... Har aldrig riktigt satt mig in i Mac-världen men är oerhört ivrig.

 

Några problem finns dock...

Datorn startar upp och ett litet mysigt ljud hörs, men san börjar problemen. Ett litet elakt fönster med bara en ok-knapp dyker upp och stannar på skärmen en bra stund innan det går att panikklicka bort det. Sen verkar det som om de tidigare ägarna, innan de lämnade burken till mig, rensat bort en hel massa från hd:n. Systemet verkar väldigt stökigt. Det finns en hel drös med ikoner, program etc som bara genererar felmeddelanden om man klickar på dem. Går det att rensa ut allt skräp på ngt enkelt sätt utan att ominstallera Os? Det är Os 8.5.1. Naturligtvis fick jag inga systemskivor med så ominstallation är inte att tänka på...

 

Sen skulle det vara lite roligt att sätta i ett nätverkskort... Jag fick med någon form av adapter för ethernet men den andra kontakten bär symbolen <...> (nån får gärna berätta vad det är...) och ett lämpligt ställe att plugga in den hittar jag verkligen inte... Så ett nytt nätverkskort att plugga in i någon lämplig slot måste nog till. Men vilket ska det vara och var får man tag på det? Läste i en tidigare tråd att det skulle funka ok med 8.5 mot en DHCP-server vilket ju verkar lovande.

 

Sen vore det intressant att höra om någon har förslag på vad jag faktiskt kan använda burken till efter jag fått igång den ordentligt. Det vore trist att tappa intresset...

 

Grymt tacksam för svar!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dr.Horror_Head

Jag har använt mac under de senaste 7-8 åren. Tyvärr är performa 6200 en av de sämsta datorerna som producerats... den är ökänd, men den funkar.. kan ju vara kul att testa iallafall, och många använder den ännu.

 

Det du bör göra:

 

Starta om datorn och håll ned alt+cmd (tangent med

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dr.Horror_Head

Ok... skrev ett låååååångt inlägg, men något strulade tydligen när jag skulle skapa inlägget. I korthet:

 

Bygg om skrivbordsfilen: håll ned alt+cmd vid uppstart (tangenten till höger om alt.

 

Deleta all onödiga alias och preferensfiler ur prefs mappen i systemmappen. Pref fil håller *lösenord* och anpassade inställningar, utan pref väljer prg default i princip kan alla deletas, även sys prefs. OBS lösenordet försvinner oxo...

 

Ladda hem uppdateringen till 8.6 från apples hemsida.

 

Stäng av alla onödiga tillägg via tilläggshanteraren.

 

Hoppas detta hjälper dig lite på traven. Det var åratal sedan jag sist använde os 8.5/6 kommer inte ihåg så mycket mer.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...