Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

FORMAT C Å I MED STARTDISKETT MEN SEN DÅ


toddys

Rekommendera Poster

har formaterat hdd c å skapat startdiskett, stoppar i startdisketten å den kopierar över viktiga filer som t.ex drivrutin för cd-rom å så men sen händer inget mer. har win98 i cd-romen men den startar inte, kan bero på att det inte är original. har försökt å starta den från dos-prompten med alla möjliga kommandon. (install, install.exe osv men den kan inte starta) har en dator till som jag är uppkopplad med å där jag har win 98 så jag kan ju lätt kopiera över viktiga filer till diskett om nån har nåt bra förslag

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kan du SE filerna på CD-ROM enheten med kommandot "dir"?

 

 

/Ex

 

 

PS.Du vet väl att startdisketten skapar en RAMDRIVE. Om din CD enhet hette tex D: förrut heter den E:.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

så det verkar ju som jag kan använda cd-romen men vad använder jag för kommando för att få den å gå igång med installation

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så här ligger det till, de 15 filer du ser är bara tillfälliga systemfiler som ligger på D:\>

Din Cd-enhet däremot får bokstaven E:\>

 

Efter att din startdisk är klar och du står vid A:\> så ska du skriva följande

 

E:\install o tryck enter

eller

E:\setup

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

aha jag gjorde visst fel, nu har jag hittat cd-romen men den vill fortfarande inte installera, har dock löst problemet på annat sätt, satte i win95 i cd-rom och den gick att installera så jag fick ett os att jobba ifrån. undrar om win98 inte går att installera från dos för att jag även har lagt till winrar på skivan. prövade dock med olika ändelser för att hänvisa just till installation av win98 och inte winrar. men nu har jag lagt in win98 på win 95

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Win98 ska installeras från DOS, via en startdiskett.

Om du har problem med att det inte går att skriva install direkt vid prompten, så kan du hoppa in ett steg på CD:n och skriva install ifrån själva win98-katalogen, då brukar det gå bättre.

Det som händer är att du hoppar över själva inlednings-sekvensen bara.

 

Men det kan också vara något fel på själva skivan, en liten lätt repa, smuts eller något som gör att cd-spelaren läser skivan dåligt.

 

 

 

 

 

 

// Gästen

 

Sopa alltid rent framför egen dörr

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...