Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Rita ut en bild


Prophecy

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har skapat ett fönster i Java. Till vänster i fönstret har jag en klickbar bild. När man klickar på den vill jag att det skall ritas ut en ny bild på position (x,y). Jag vill alltså ha kvar den gamla bilden oförändrad.

Jag vet var jag ska infoga koden, men jag vet inte vilken kod jag ska infoga! Tacksam för svar!

 

/Johan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

-Patrik Johansson-

Du menar att du skall infoga koden vid implementeringen av MouseListener-interfacet och då metoden mouseClick?

 

I så fall är så skall ju parametern till mouseClick vara ett MouseEvent objekt.

I metoden hämtar du ut x och ykoordinater med x = namnPåMouseEvent.getX(), och y = namnPåMouseEvent.getY();

 

Sen är det bara att skapa ett nytt bildobjekt och rita ut en den, precis som du gjorde med den gamla.

 

/Neox -(Patrik J)

"Gravitation can not be held responsible for people falling in love"
- citat av Albert Einstein

 

[inlägget ändrat 2003-03-30 10:27:29 av Patrik J Johansson]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det jag ska göra är ettkortspel, så när man klickar på bilden till vänster (korthögen) så skall det första spelkortet komma upp, sen skall nästa spelkort komma upp igen när man klickar på högen igen. Jag vill alltså rita ut bilder på olika x positioner.

 

namnPåMouseEvent.getX() är väl fel i detta fall?!

 

 

Jättetacksam för svar

 

/Johan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

-Patrik Johansson-

Jo det är fel, fattade det som att man skulle rita ut en ny bild där man klickade.

 

Men när du klickar på korthögen(samma metod) så skall korten ritas upp intill varandra, eller?

Ser man kortet i högen när man klickar på det?

 

/Neox -(Patrik J)

"Gravitation can not be held responsible for people falling in love"
- citat av Albert Einstein

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, korthögen skall hela tiden finnas längst till vänster i bild. Sen ska nya kort ritas upp till höger om högen. Dock inte helt intill. Om korthögen ligger på x,y skall kort1 hamna på (x+50,y) och kort2 hamnar på (x+70,y). Hoppas att du förstår vad jag menar!!

 

Man ser inte kortet innan man har klickat på det och man ser det heller inte i korthögen, där ser man bara "baksidan" av ett kort. Jämför med "Harpan" i Windows.

 

/Johan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...