Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Styrning av PC-fläkt


Kalle Dator1

Rekommendera Poster

Kalle Dator1

Hej !

 

Jag håller på och laborerar med automatisk spänningsreglering av PC-fläkt, för att få en tystare dator. Som avkännande element använder jag NTC-motstånd som den positiva parten i en spänningsdelare till en konventionell krets omkring LM 317 T.

 

Matningsspänningen är 12 V och NTC-motståndet är ett 2,2 kOhm vid 25 °C.

 

Tyvärr så visar det sig att jag bara kan reglera spänningen några få volt med denna krets, antingen i den ena eller den andra änden.

 

Den önskvärda utstyrningskarakteristiken vore:

 

C:a 4 V vid NTC = 2 150 Ohm (motsvarar c:a 25 °C)

 

C:a 11 V vid NTC = 800 Ohm (motsvarar c:a 49 ° C)

 

Däremellan så linjärt som möjligt !

 

Vilka kretslösningar och / eller komponenter finns att tillgå för att åstadkomma detta på ett någorlunda enkelt och inte alltför kostsamt sätt ? ?

 

Med vänlig hälsning och tack på förhand

 

Karl-Erik Karlsson

 

Email: karlerik39@hotmail.com

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NoiseKiller

Under min tid på högskolan byggde vi något liknande. Dels ett PT100-element (NTC i ditt fall) å dels ett litet förstärkarsteg (för fläkten).. Systemet styrde vi med LabView som är ett relativt kraftfullt program för elektronikstyrning.. :)

Systemet funkade jättebra och man kunde enkelt reglera temperaturen med önskade värden.

MEN - jag ifrågasätter din beräkning lite.. ;)

11 V vid 49°C, innebär inte det att den skulle gå för fullt hela tiden då? Eller vad har du för processor?

För en tyst å behaglig lösning lär du få ha en ganska hög temp, och då behöver bara fläkten slå till (hög spänning) vid kraftigare ansträngningar som spel osv..

 

Men ok, tanken är god! Undra om jag har ritningar/program kvar från den kursen?

 

\\eForum\NoiseKiller

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kalle Dator1

Hej N-K

 

På mitt TYAN-moderkort sitter en P4-processor !

 

Via ett program - SpeedFan - rapporterar moderkortet en temperatur om runt 40 °C i relativt viloläge, medan temperaturen kan hamna runt 50 °C när jag gör en längre rendering av mina redigerade videosnuttar. De är de faktauppgifter som jag har tillgängliga.

 

I samband med min om- och tillbyggnad av reglerad fläktstyrning kommer jag att sätta in ett NTC också för mätning, förutom det som ska styra processorfläkten. Båda avser jag att borra in i kylaren !

 

Jag har labbat med NTC-motstånd i olika resistansområden, och vare sig man väljer hög- eller låg-ohmigt så verkar det lämpligt med en utstyrningsnivå motsvarande c:a 4 V vid NTC = 25 °C och C:a 11 V vid NTC = 50 °C. Givetvis kan man diskutera en lägre nivå vid "viloläget", men då stannar nästan fläkten om temperaturen skulle gå ned till rumstemeperatur, vilket ju är fallet vid start av datorn

Man kan aldrig få ut samma spänningsnivå ut från den linjära kretsen LM317 T som man matar in, d v s strax under 12 V !

 

Jag är klart intresserad av din lösning och tar gärna emot tips på hur jag kan utföra den (kanske via mail !). En dröm för mig är att via datorn styra och mäta alla funktionerna till såväl processorfläkten som andra förekommande fläktar !

 

Karl-Erik

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...