Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hur scannar man in tidningsklipp?


Thorulf Arwidson

Rekommendera Poster

Thorulf Arwidson

 

 

Själv har jag aldrig sett att någon skrivit hur man egentligen som amatör scannar in tidningsklipp. Själv har jag försökt både att lagra dem som scannade bilder i jpg-format och som PDF-filer. Dock har det inte blivit något bra resultat. Ett problem är att klippen innehåller både rasterade foton, annan grafik och text av all möjliga typesnit. Jag har använt Hewlett Packards eget scannerprogramvara som genererar filer som PDF-filer. Dock är det ofta svårt att få med både bilder och text på ett vettigt sätt. Hur gör man? Är det någon som känner till bästa sätt att "digitalisera" en klippsamling? Det måste väl vara många som har klippsamlingar som kan vara intressanta att kunna söka i och dessutom kunna kopiera utan några stora kostnader.

 

Thorulf Arwidson

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thorulf Arwidson

 

 

Ja, det kanske jag behöver. Men jag har prövat mig fram med OCR och det är för ohanterligt. Jag är inte ute efter att erhålla textfiler som ska kunna textbehandlas. Jag vill egentligen bara ha en bra läsbar kopia (exemplar) av ett vanligt tidningsklipp. Det år då för krånligt att OCR-behandla. Någon som har annat och kanske bättre förslag?

 

Thorulf Arwidson

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du prövat med att infoga bildobjekt till Word, och därmed starta skanningen därifrån.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad vill du åstakomma?

 

Som jag förstår det så vill du bara ha så man kan kolla på det i datorn?

 

Du kan inte OCR-scanna eller skicka det till tryck, utan bara ha för hemmabruk?

 

---

Jocke

 

Oh, German. I´m sorry, I thought there was something wrong with you.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför skulle det bli bättre att scanna från word, än med hjälp av något annat program? Det är ju samma drivrutiner (twain) som används.

 

När du scannar, så använd HP's scanningsprogram. Se till att bilden ligger rakt, så att det inte bildas moirémönster av bildrastret. Se till att välja en bra upplösning på bilden. Se till att bilden identifieras som något du vill ha. Skall texten OCR-läsas? Eller skall den bara scannas in som en bild?

 

[Esc]

__________________________

Brevis esse laboro, obscurus fio.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu ha jag ingen aning om vilket program du menar att du använder elelr vilken scanner du nyttjar.

 

Nu sitter inte jag själv inee med några expertkunspaer, men erfarnheten från det program från HP som följde med multimaskinen HP PSC 750 (scanner/skrivare) är att det suger multum.

 

Mycket bättre kvalité om jag nyttjar annat program som anropar TWAIN.

 

Det är inte helt enkelt att scanna något och få en bra förhållande mellan kvalite och storlek. Kan vara som så att jag gått vilse i alla inställningar som gick att göra i HPs program och jag tror nog att det även där går att få bra kvalité.

 

Nu vet jag inte om detta täcker dina behov - men enkelt är detta program att nyttja om du vill skapa dig extra arbete och lagra dina räkningar digitalt:

http://jpaparella.home.attbi.com/MrBills.htm

 

/T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Esc skriver

"Varför skulle det bli bättre att scanna från word, än med hjälp av något annat program? Det är ju samma drivrutiner (twain) som används."

 

Det blir kanske inte bättre, men eftersom han inte vill anväda ett OCR program, så är det ett alternativ att spara bilden som något annat än Jpeg eller PDF som han prövat tidigare.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har också en hp-scanner hemma (en annan modell). Jag har ingen pdf-funktion i mitt program. Jag kan starta twain-drivrutinen antingen genom att starta programmet direkt "HP Scanjet Utilities" och sedan välja att skicka resultatet till valfritt program, eller genom att hämta via twain-drivrutiner från valfritt program.

 

Word har väl aldrig varit särskilt ägnat till att hantera bilder (även om det går) Det gör man lämpligast i ett bildbehandlingsprogram och sedan spara man reslutatet i valfritt format (jpg, bmp, tif, png etc.)

 

[Esc]

__________________________

Brevis esse laboro, obscurus fio.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om bilderna inte blir bra så har han antagligen för liten upplösning. Observera också att jpg är ett förlorande format, bilderna går inte att förstora utan kraftig försämring.

 

[Esc]

__________________________

Brevis esse laboro, obscurus fio.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Johan Malm2
Mycket bättre kvalité om jag nyttjar annat program som anropar TWAIN.

 

Använder inte HPs program twain menar du?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja smaken är ju som baken :-)

Eftersom vi pratar om tidningsurklipp, skulle nog jag spara dom som någon form av dokument, men det är klart att man kan ju börja i ett bildbehandlingsprogram, för att eventuell kunna förbättra bilden (klippet), fast då kan du ju inte spara direkt i Word, utan får gå omvägen över klippa klistra.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jodå - Hps program nyttjar TWAIN.

 

Men det är en budgetprogarmvara med svåröverskådliga standardinställningar utan beskrivningar som inte gör en människa glad.

 

Jag orkar inte beskriva bristerna då jag inte tror att ni är intresserade av dem och det troligen inte är samma program som frågeställaren nyttjar.

 

Vad jag ville ha sagt - det är ganska enkelt att scanna in en bild elelr text, men inte helt enkelt att få ett bra jämt resultat.

 

/T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det du förmodligen upplever är två saker:

 

1. texten blir lite "knackig", det beror på hur du skannar den.

 

Vill du använda den för skärmvisning så väljer du att skanna den som gråskala dvs du får en kantutjämning som är trevlig för skärmvisning men värdelös för utskrift. Vi gråskaleskanning skulle jag gissa att 144dpi räcker, 72 är skärmens upplösning så 144dpi låter dig zoom texten till 200% om det skulle behövas.

 

Tänkte du printa dina skannade artiklar så väljer du inte gråskala utan linjegrafik (här är det lite olika vad olika tillverkare och leverantörer kallar det). Pixel/bitmapp/linjegrafik betsår enbart av tänd eller släckta pixlar devs ingen gråskala. Ser fult ut på skäärmen men printar snyggt, för en vanlig skrivare räcker det med 300dpi men om du har tanakr på att använda det i t.ex offsetttryck så bör det ligga mellan 600-1200dpi beroende på omständigheter som t.ex papperskvalitet.

 

2. bilder blir fula, får en moiré-effekt, knackiga, färgstick osv.

 

Bilder är en konst att skanna och då särskilt redan rastrerat material dvs så som du ser bilderna i t.ex en dagstining. När du scannar en redan rastrerad bild så innebär det att du lägger ett raster på ett raster och då uppstår en sk. Moiré-effekt (http://www.imageeffects.8m.com/intmoire.html)

 

Det finns flera sätt att minska elelr få bort moirén fast de flesta innebär en försämrad skärpa i bilden eftersom de går ut på att slå ut de rasterpunkter som användes vid trycket. Många scannerprogramvaror låter dig motverka moiré genom att fylla i den upplösning som ditt tryckta original är tryckt i, den upplösningen kan du ta reda på mha en rastervinkelmätare. Ett ful-knep är att fuska lite genom att köra lite trial'n'horror och scanna originalet, se hur det blir, vrida lite på det i scannen och försöka på nytt. Har man tur så hittar man ett läge där tryckets raster och scannerns raster intefirerar minimalt med varandra och då kanske det duger ändå, iaf för hobbybruk. När du har skannat och är nöjd så kan du tillföra en lättare gausisk oskärpa på bilden för att minimera moirén. I normala fall så rekommenderar man dessutom att man tillför en oskarp mask på sina bilder men absolut inte när man har skannat ett rastrerat original för då kommer du att förstärka originalets rasterpunkter och det vill man ju inte.

 

Om du sedan scannar bilder i färg så är jag ganska säker på att du får färgstick i bilden också men det fixar du lätt genom att justera gråbalansen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...