Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Fildelning mellan Windows 2000 och Me


Lars Engström1

Rekommendera Poster

Lars Engström1

Jag försöker dela ut mappar och filer mellan mina två datorer men lyckas inte. Den ena kör alltså windows 2000 och den andra Me.

Jag har en router D-link DI-604 mellan dom.

Skulle vara tacksam om någon kunde förklara vad jag ska göra på båda datorerna så utförligt som möjligt. Jag är helt nybörjare på nätverk.

Precis lyckats få igång så båda kommer ut på internet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du aktiverat fil och skrivardelning?

 

/Erna

"Like death and taxes, you can count on AC/DC"

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lars Engström1

Ja, jag har aktiverat det på båda datorerna.

När jag kollar i utforskaren på datorn med Me så kan jag ju se nätverk därifrån men den enda datorn jag kan se där är just samma dator jag sitter vid just då.

Alltså datorn med Me och allt den har delat ut.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ligger datorerna i samma Workgroup? Annars ser de inte varandra via Utforskaren.

 

Du kan oxå använda "Start->Kör", skriv sedan:

\\ditt andra datornamn

så skall utforskaren öppna ett nytt fönster, om din dator hittar namnet på din andra dator. Prova det.

 

/Jocke

 

"Shit! What? Rollers. No? Yeah. Shit!" - Blues Brothers

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lars Engström1

Jag lyckades hitta den andra datorn från Me datorn när jag hade installerat så att båda skulle vara klient för netware networks. Det är ju inte så dom ska vara men det lyckades ju. Då var det bara ett problem att jag kom inte in på datorn. Den ville ha lösenord. Vad jag vet har jag inte stoppat nåt lösenord för att bara komma in på datorn. Vet inte ens hur man göra på 2000. Men om jag skulle ha stoppat så vet jag vilket jag skulle ha använt och jag provade med det också, men det funkade inte.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har aktiverat fil och skrivardelning är ju nästa steg att välja ut de mappar som du skall dela ut.

 

Det gör du enklast genom att högerklicka på en mapp du vill dela ut välj "Egenskaper" därefter "Dela ut".

 

Nu bör du förhoppningsvis komma åt filerna!

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lars Engström1

Jag har redan gjort det på båda sidorna.

Men det har inte hjälpt något. Jag kan fortfarande inte se datorerna från den andra datorn.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som jocke skrev tidigare måste du se till att båda datorerna ligger i samma arbetsgrupp.

 

Om du använder windows 2000 kontrollera du det enklaste genom att välja "Inställningar", "kontrollpanelen" i startmenyn. Därefter dubbelklickar du på system och väljer fliken Nätverksidentifiering. Du bör nu se namnet på arbetsgruppen du plaserat din dator i och dess namn.

 

För att byta namnet klickar du på egenskaper.

 

Se nu till så att arbetsgruppsnamnet är det samma på båda datorerna.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lars Engström1

Båda datorerna är i samma arbetsgrupp men funkar ändå inte.

Men nu börjar jag bli leds. Det är så olika hur man ska ställa in på datorerna. Inget heter ju likadant. Så nu har jag bestämt mig för att formatera och lägga in Me på den andra datorn också. Funkar det inte då så slänger jag väl ut datorn.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Funkar det inte då så slänger jag väl ut datorn.

 

He he ...hoppas det inte skall behöva gå så långt!

 

Att fixa datorer som krånglar tar oftast längre tid än man tror. Jag tror du fixar det med lite tålamod.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...