Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Fildelning mellan Windows 2000 och Me


Lars Engström1

Rekommendera Poster

Lars Engström1

Jag försöker dela ut mappar och filer mellan mina två datorer men lyckas inte. Den ena kör alltså windows 2000 och den andra Me.

Jag har en router D-link DI-604 mellan dom.

Skulle vara tacksam om någon kunde förklara vad jag ska göra på båda datorerna så utförligt som möjligt. Jag är helt nybörjare på nätverk.

Precis lyckats få igång så båda kommer ut på internet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du aktiverat fil och skrivardelning?

 

/Erna

"Like death and taxes, you can count on AC/DC"

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lars Engström1

Ja, jag har aktiverat det på båda datorerna.

När jag kollar i utforskaren på datorn med Me så kan jag ju se nätverk därifrån men den enda datorn jag kan se där är just samma dator jag sitter vid just då.

Alltså datorn med Me och allt den har delat ut.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ligger datorerna i samma Workgroup? Annars ser de inte varandra via Utforskaren.

 

Du kan oxå använda "Start->Kör", skriv sedan:

\\ditt andra datornamn

så skall utforskaren öppna ett nytt fönster, om din dator hittar namnet på din andra dator. Prova det.

 

/Jocke

 

"Shit! What? Rollers. No? Yeah. Shit!" - Blues Brothers

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lars Engström1

Jag lyckades hitta den andra datorn från Me datorn när jag hade installerat så att båda skulle vara klient för netware networks. Det är ju inte så dom ska vara men det lyckades ju. Då var det bara ett problem att jag kom inte in på datorn. Den ville ha lösenord. Vad jag vet har jag inte stoppat nåt lösenord för att bara komma in på datorn. Vet inte ens hur man göra på 2000. Men om jag skulle ha stoppat så vet jag vilket jag skulle ha använt och jag provade med det också, men det funkade inte.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser