Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

3D animeringar


pepino

Rekommendera Poster

Jag vill testa att göra lite små 3D filmer/bilder. Hur ska man som nybörjare testa detta?

 

Vilka program behövs? (vet att Lightwave finns men det kostar ju lika möe som en beg. Golf GTI...

 

Är detta vårt? Kan man göra en liten film där en liten bil kör iväg på en dag?

 

/Henrik

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns juh en demoversion utan möjlighet att spara sina verk till 3d-filer (bara rendera ut med vattenmärke)...

 

...för nybörjare har jag dock alltid rekommenderat Hash Animation Master, vet inte om det finns kvar längre - men det var billigt och kraftfullt.

 

Maya och XSI finns väl såvitt jag vet i fria utbildningsversioner, och en 'academy'-licens av Lightwave (fullt fungerande) kostar snarare som ett nytt spelgrafikkort ;)

 

--

.Wey

 

Future Hero Next Generati0n

 

PS. Jag kan inte ens skriva inlägg utan att vara inloggad, får 'fel lösenord' när jag fyller i uppgifterna direkt i 'skriv inlägg'-rutan :7

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men jag undrar åxå föresten om man skriver typ kommandon som i autoCAD eller "målar" man?

 

Finns det någon sida på nätet som har lite guider och sånt?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Både och.. främst 'målar' man idag, men det beror lite på program och vilken stil man tycker om. Gamla SoftImage och LW pre6.0 gick väldigt mycket ut på att välja en funktion åså banka in en bunt siffror/parametrar. Idag är det vanligare med mer visuell feedback och direkt interaktion med objekt och scener...

 

http://www.newtek.com/community/tutorials.html

 

Sedan är det juh ofta så att det finns mer eller mindre avancerade script- och uttrycksmotorer i programmen, för att åstadkomma allt möjligt. Man klarar sig utan, men är ofta hjälpt av en god dos vektormatte när man ska pyssla ihop något som inte går att åstadkomma direkt med inbyggda grafiska funktioner.

 

--

.Wey

 

Future Hero Next Generati0n

[inlägget ändrat 2003-03-19 21:43:04 av Weyland]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...
Mats B Tegner

Martin Hash's Animation:Master finns kvar,

man får beställa det från www.hash.com. Priset är $299+$40 frakt med FedEx. Uppgraderingar, som är baserade på kalenderår kostar $99+frakt.

Man har 30-dagars öppet köp.

 

Dock kostar det $99 oavsett om du uppgraderar från v1 eller v11. Om man köper ett begagnat ex kan man fortfarande uppgradera för $99 om den förre ägaren ej har gjort det.

 

A:M är spline-patch baserat, så du ritar med splines för att bygga upp ditt objekt. I v10 fick det även stöd för uttryck. (Expressions) samt Stitching. v10.5 uppdaterades med bland annat uppdaterad renderings-motor med stöd för photon-mapping samt multipass. På modelerings-fronten kan nämnas hår (Hair Emitters) Hårsystemet uppdaterades i v11. v12 innehåller bl.a nya compositing funktioner och HDRI-stöd.

 

För övrigt är det sorgligt att ingen svensk tidskrift har recsenserat A:M på mycket länge.

 

[inlägget ändrat 2006-02-18 02:30:00 av MatsB]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mats B Tegner

Dock kostar det en mindre summa att få dokumentation...

ex.vis $12,00 för Official guide samt $8,00 för Beginners Tutorial.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...