Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vilken är bäst?


NoiseKiller

Rekommendera Poster

NoiseKiller

Jag står inför ett köp av en 19"-skärm (frekventa läsare har säkert noterat att jag nu gjort det ett par månader;)

Jag har nu hittat 2 st som verkar intressanta. Men problemet som nu uppstått är att den dyrare skärmen verkar sämre (?). Jag tänkte hosta upp lite kulor och kan tänka mig att välja båda (näe inte 2 st utan en av dem).

Frågan är hur avgörande dot pitchen är för bildkvalitén - jag har fått uppfattningen av att skillnaden är stor mellan 0.24 och 0.25.

Någon som har tips, råd eller erfarenheter? Eller kanske något annat förslag?

 

Bra dot pitch, lågt pris:

http://www.datorbutiken.com/se/datasheet.php?artId=SAM959NF

 

Bra bandbredd, högt pris:

http://www.datorbutiken.com/se/datasheet.php?artId=IIHM903DT

 

Jag är inte intresserad av inbyggda högtalare eller USB-hub.

 

\\eForum\NoiseKiller

 

[edit]

skriver som en kratta

[inlägget ändrat 2003-03-19 11:25:52 av NoiseKiller]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Personligen gillar jag Sonys skärmar, köpte en Sony G500 21 tums, för ett år sedan, tycker att den är kanon. Gillar deras bildrör som är helt platta.

 

/Jocke

 

"Shit! What? Rollers. No? Yeah. Shit!" - Blues Brothers

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har bara hört ett rykte om att Iiyama ska göra bra skärmar. Sen känns det inte direkt som om 0,01 mm spelar så stor roll. Kan ens det mänskliga ögat uppfatta nån sån skillnad?

 

/JANspeed

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan ens det mänskliga ögat uppfatta nån sån skillnad?

 

Jo, det tror jag, jag har en 0,27 i ett rum och en 0,26 i ett annat. O,26:an upplevs som mycket skarpare, men det är säkert fler faktorer som spelar in eftersom det var en mkt dyrare skärm på sin tid ...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan ens det mänskliga ögat uppfatta nån sån skillnad?

Låter högst otroligt om man kan se någon skillnad. Det bästa borde ju vara att åka runt och se skärmarna när de är inkopplade, så att man kan se hur bilden blir på den innan man köper. För det är ju garanterat andra saker än 0.01mm som är skillnaden mellan 2 skärmar.

 

/Jocke

 

"Shit! What? Rollers. No? Yeah. Shit!" - Blues Brothers

 

 

[inlägget ändrat 2003-03-19 13:03:33 av jockesoft]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NoiseKiller
jag har en 0,27 i ett rum och en 0,26 i ett annat. O,26:an upplevs som mycket skarpare

Ja jag vågar nog också påstå att jag upplevt nåt liknande. Och om jag inte missminner mig var det mellan 0.24 och 0.25 fast 17"-skärm då.

 

Jag är rädd att Iiyama:n är dyrare p.g.a. usb-hubb, högtalare och märket. Och det är jag ju inte intresserad av att betala för.

 

\\eForum\NoiseKiller

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja den var väl mindre och lättare också? Samt att bandbredden vad man nu ska ha den till är bättre.

 

USB hub kan du ju koppla mus och tangenbord till så kan du ju ställa undan datorn om du vill. Annars håller jag med dig på den punkten. Finns det ingen Ilyama utan dessa två då?

 

/JANspeed

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Jag är mycket nöjd med min Samsung 19" och då föregångaren till din eventuella skärm.

 

Vill du lägga ut mer pengar rekommenderas Sony 17" LCD :-)

 

 

 

 

Mvh

Dennis

Besök Sveriges ledande oberoende webbplats om MS Excel: http://www.xldennis.com

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NoiseKiller
Finns det ingen Ilyama utan dessa två då?
Inte hos Datorbutiken.se , men hittar ni hos någon annan är jag idel öra.

 

USB hub kan du ju koppla mus och tangenbord till
De få gånger jag vill in i bios blir jag alltid lika förvånad att USB-tangentbordet inte funkar utan PS2-kontakten. ;)

 

\\eForum\NoiseKiller

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De få gånger jag vill in i bios blir jag alltid lika förvånad att USB-tangentbordet inte funkar utan PS2-kontakten.

 

Aha.. har aldrig testat USB TB:s men går det inte att uppgradera BIOS så att det funkar då?

 

/JANspeed

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NoiseKiller
Aha.. har aldrig testat USB TB:s men går det inte att uppgradera BIOS så att det funkar då?
Känns nästan lite pinsamt å säga det. Men mitt ASUS-kort (med 1.4GHz-prolle) fixar det inte vad jag känner till. Men så "rullade" jag en bektants dator med formatering å grejs - å när jag var inne å petade runt i Bios hittade jag faktiskt nåt gulligt alternativ om USB-stöd för bios. :)

 

Kanske ska ta den dyrare ändå.. :thumbsup:

 

\\eForum\NoiseKiller

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NoiseKiller

Jag avslutar tråden med följande länk - resten får ni gissa själva. ;)

 

http://www.jmedata.se/product.asp?itemno=HM903DT

eller

http://www.jmedata.se/default.asp?store=I&target=product.asp||dept_id=||itemno=HM903DT

 

\\eForum\NoiseKiller

[edit]

Vårdar språket

[edit2]

Skitlänkar - inga funkar juh. Klipp å klistra.

[inlägget ändrat 2003-03-21 16:04:06 av NoiseKiller]

[inlägget ändrat 2003-03-21 16:05:30 av NoiseKiller]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NoiseKiller

Jobbigt. Ska försöka få till en fet avbeställning.. Kompisen viftade med Mikrodatorns stora test av 19"-skärmar.

Iiyaman får 60 poäng, vilket är MINDRE (?) än "Bästa budgetval". Bäst i test är Philips med en skärm jag kan hämta i NetOnNets lagerbutik imorn - som dessutom är 1000 kr billigare. Den fick 70 poäng.

 

\\eForum\NoiseKiller - lite depp...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NoiseKiller

Börjar nästan kännas pinsamt nu. Tror jag skiter i att byta skärm å bränner pengarna på ett par backar öl istället.

Var idag på NetOnNet för att hämta hem en sån här:

http://www.netonnet.se/index.asp?iid=092094

Gång 7 fack 005 - började traska.. Gång 7... fack 001... fack 003... hyllan slutar.

Frågade efter hjälp å han gick å kikade.. "-Näe du, vi verkar inte ha den skärmen.."

Jag visade honom hemsidan och han började slå i sin terminal.. "-Det var 2 månader sedan vi hade någon sådan sist, och jag kan tyvärr inte ta hem någon heller.".

[edit]

Han föreslog att jag skulle satsa på en Benq som höll halva priset med samma kvalité. Hmm - gick in för Iiyama och blir rekommenderad Benq. Jippi.

 

Jag ska inte ha nån ny skärm med andra ord.. :'(

 

\\eForum\NoiseKiller

 

[inlägget ändrat 2003-03-24 15:26:16 av NoiseKiller]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tips: leta fram en begagnad iiyama A201H / A201HT - borde gå att få för samma eller billigare pris. Tycker det är en suverän skärm som tyvärr inte tillverkas längre... efterföljaren (med just usb-mojjar å trams) är markant sämre när det gäller bildkvalitet och prestanda, tom Iiyama själva medger det :)

 

--

.Wey

 

Future Hero Next Generati0n

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Har en Samsung 957FS som är en helt suverän skärm.

Skarp till tusan, kan varmt rekomenderas.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...