Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Flytta masterdb


patrik wikström

Rekommendera Poster

patrik wikström

Jag har för avsikt att flytta en databas till en ny server och tänker då flytta master db för att få med användare och lösen. När jag har restorat master på den nya servern vägrar SQLserver att starta. Loggen säger inget annat än att användardatasen inte hittas, detta p.g.a. att hårddiskkonfigureringen är annorlunda på den nya servern. Någon som har erfarenhet av detta?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan det vara så att du inte har lagt master-databasen i samma sökväg som den låg på original servern.

 

Om du har gjort det måste du sedan starta sql-tjänsten med en option där du specar sökvägen till de olika systemdatabaserna. Om de inte ligger på samma ställe som databaserna låg innan bytet.

 

Sist jag gjorde detta så valde vi att inte byta masterdatabas utan istället köra ett par sciprt som skapade om alla användare i den nya masterdatabasen. Det fungerade bra!

 

/Mn

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

patrik wikström

Det verkar finnas DTS-verktyg för att flytta logins och jobb. Det verkar vara den enklaste lösningen!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte det räcker att använda DTS.

 

Om du bara flyttar Logins kommer du få problem med orphaned users. Det betyder att kopplingen mellan ett Login och databasrättigheterna försvinner, eftersom Loginet inte har samma sid längre. Men som sagt, det finns script som fixar detta.

 

/Mn

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...