Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Intel vs AMD


Lina1976

Rekommendera Poster

Hej,

Behöver lite hjälp med skillnaden mellan AMD och Intel-processor? Vad menas med att en dator har Internal Modem: 56k v.90 Lan combo?

 

Tacksam för svar!

 

/Lina1976

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med Internal Modem: 56k v.90 Lan combo menas med att det finns integrerat Nätverkskort och modem.

 

Jag föredrar Intel, men AMD duger ju om man ska göra vardagliga grejer. P4 är ju också nästan bäst om man ska syssla med grejer som kräver stora uträkningar, som t ex 3D. Men Har du råd ta en Intel P4...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har hört att det går dåligt för Amd nu.

Att dom riskerar konkurs.

Nackdelen med AMd processorerna är att dom utvecklar mycket värme så dom kräver mycket kylning

 

/Erna

"Like death and taxes, you can count on AC/DC"

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nackdelen med AMd processorerna är att dom utvecklar mycket värme så dom kräver mycket kylning

 

Är väl inte rikigt sant med de nyare kärnorna, men det verkar vara en seglivad myt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

amd och intel är rätt likvärdiga. intels p4 är bra mkt bättre på minnesbandbredd men amd brukar ligga snäppet över när det gäller spel och sånt.

 

det är bara att söka efter reviews på google, det finns många kan jag säga

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det jag tycker om AMD är att det är ett billigt alternativ, värmeutvecklingen har minskat, men jag tycker ändå det går varmt, jag hade en XP2200+ med "monsterfläns" på (Thermalright AX-7+enermax 80mm fläkt), rejäl chassikylning men ändå låg tempen på ca: 44grader idle och då körde jag fläkten i rätt hög hastighet. Sen tycker jag att VIA chippet är sämre än Intel chippet, men det är en personlig åsikt bara inget jag kan backa upp på nåt vis.

 

Nu har jag en Boxad P4 2.4ghz med sämre chassikylning och det låter mkt tystare samt att tempen ligger på 35grader idle. Samt att jag upplever datorn som mer stabil känns mer rejält på nåt vis

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När AMDs drog 70W för några år sedan drog en Pentium 3 30W.

Idag drar de snabbaste Athlon XP fortfarande ca 70W tack allt mindre chip.

En Pentium 4 3.06 GHz drar 80W

Det är lättare bygga en dator själv med P4 tex med ett ASUS P4PE moderkort som fått toppbetyg (viktigast stabilt) i flera tester och en "boxad" P4 processor. Enkelt få dit kylflänsen med P4 systemet. Boxad = kylfläns med fläkt medföljer P4an

 

Det är billigare bygga en dator med nästan lika bra prestanda och tom bättre med AMD Athlon men det är svårare.

Lika stabil kylflänsmontering som med en boxad P4 innebär Alpha Pal 8045 kylfläns eller Swiftech 462.

Man måste välja moderkort som får plats med en 8045

tex MSI KT3 Ultra, välja lämplig fläkt till 8045 som saknar fläkt, köpa artic silver kylpasta osv.

http://www.chip.de/perl/tpdb/tpdb_out.pl

http://www.komplett.se

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Har erfarenhet av både P4 och Amd och kan väl säga att båda systemen är lika stabila. här påverkar nog alla komponenter helheten mer än cpu eller vilket chip man väljer Via, Intel eller sis.

Har ett 845pe, ett Kt133A och ett KT4 alla funkar bra.

Den dator som möjligen böckar är faktiskt Intelmaskinen, men den är ihopsatt av överblivna delar.

 

När det gäller spel tror jag överlag mer på Amd om man gämför rakt av.

 

Kanske kan dessa mätresultat vara av värde.

Allt uppmätt i 3dMark2001se.

 

Amd 1.2 256 SDram Ti 4200 = 7800p

 

Amd Xp 2200+ 1G DDR Ti 4600 = 11600p

 

P4 2.4 768 DDR Ti 4200 oc 290/590 = 12000p

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...