Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bostream


Stefan Andersson

Rekommendera Poster

Stefan Andersson

Hallå jag har precis fått Bostream Xstream

och kopplat ihop mina 3 datorer och allt funkar.

Men när jag kör TP-Test så får jag väldigt dålig

Sändning TCP = 100-400 kbit/s UPD 721 kbit/s

Mottagningen är helt ok ca: TCP 2,30 Mbit/s UDP

2.50 Mbit/s Men då får jag köra testerna separat

för kör jag Testet sändning och mottagning

samtidigt så får jag upp en error ruta och testet

körs inte klart. Jag har en D-Link DI-604 kan det

vara den som spökar ?? Men oas så hade jag Telia

ADSL innan och då var det aldrig några problem

att köra TP testerna. Är det någon mer som har dålig

sändning här i Malmö eller är felet hos mig ??

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

UDP 721 Kbit/s är väl i princip maximalt vad ADSL-standarden medger, fick jag lära mig i en annan tråd?

 

TCP är ett mer krävande protokoll pga omsändningar/felkontroll.

 

Du har mycket lägre hastighet uppströms än nedströms (A:et i ADSL står för asynkront) - och mig veterligen påverkar dom varandra oxå, så tankar du hem får du lägre uppströmshastighet å vice versa....

 

...inget Bredbandsbolag med 10mbit upp OCH 10mbit ner där direkt :]

 

--

.Wey

 

Future Hero Next Generati0n

[inlägget ändrat 2003-03-13 09:26:22 av Weyland]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bostream lovar väl 2.5Mbit ner, och 725Kbit upp, så då stämmer ju dina siffror.

 

/Jocke

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis som Weyland skriver har ADSL en teknisk begränsning på 768kbps upströms. Det går helt enkelt inte att komma övet det värdet.

 

När du sänder med TCP så skickas kontrollbitar med regelbundet för att garantera att du inte förlorar data på vägen, detta leder till att det blir lite långsammare.

UDP å andra sidan har inte dessa kontrollbitar så där skickar den det den skall o så e det bra sen. UDP är det helt klart vanligaste till t.ex. onlinespel och liknande.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

gondor lias
...inget Bredbandsbolag med 10mbit upp OCH 10mbit ner där direkt :]

 

Å andra sidan spärrar de inga portar som vissa andra "riktiga" bredbandsbolag...

 

G

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Å andra sidan spärrar de inga portar som vissa andra "riktiga" bredbandsbolag...

 

Vilka portar är det de spärrar?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

gondor lias

bostream spärrar ingenting, andra bredbandbolag spärrar tex trafik över port 139 och 135. Port 25 spärras av telias bredbandstjänst. Det finns fler exempel, men som sagt, bostream spärrar ingenting i dag.

 

G

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Andersson

Jo men tittar man sen på Tillgänglig banbrädd

TCP/UDP I % Sändning 35-55 % Mottagning 90-95%

Är det inte lite väl stor skillnad ??

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och du har behov av port 139? (som är den enda som spärras av BBB av säkerhetsskäl - måna om sina kunder ;)

 

Jo men tittar man sen på Tillgänglig banbrädd

TCP/UDP I % Sändning 35-55 % Mottagning 90-95%

Är det inte lite väl stor skillnad ??

 

Det är väl för att du bara kan ställa in ett värde? Ställ in 768kbit som hastighet innan du testar sändning, får du samma procentsatser då?

 

--

.Wey

 

Future Hero Next Generati0n

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

gondor lias
Och du har behov av port 139? (som är den enda som spärras av BBB av säkerhetsskäl - måna om sina kunder ;)

 

Jaa faktiskt så har jag det (nej nej, inte som ni tror att hålla på å leta efter shares).

 

Jag hade faktiskt BBB innan jag flyttade, då fick jag bostream istället. Givetvis var BBB fint med tanke på hastigheten, men jag är trött på att göra workarounds för att bredbandsleverantören vägrar öppna en viss port.

 

Missförstå mig inte, initiativet att blockera detta anser jag vara bra, det är snarare så att jag opponerar mig mot det faktum att jag inte själv kan bestämma. Vore det inte smutt om bredbandsleverantörerna som default blockade massa av de portar som oftast används för bus, men de tillhandahöll en webbsida där man kunde surfa in och "bocka av" skydd man inte vill ha. Då skulle alla få som de ville, och de ovana användarna skulle ha ett bra skydd utan att behöva göra någonting alls.

 

G

 

[inlägget ändrat 2003-03-13 10:51:14 av gondor lias]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...