Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Mr. Z har talat


Daniel Sjöholm

Rekommendera Poster

Daniel Sjöholm

Jag citerar:

"Även om spectrum hade en bra processor så var 64:an överlägsen på grafik, ljud och tangentbord. Grafikchippet var ju otroligt bra. Tangentbordet gick ju att använda till skillnad från spectrum. C-64 var faktiskt en väldigt prisvärd dator när man ser till pris i förhållande till kvalitet. - Mr. Z"

 

/Daniel

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Äh, vad jag vet så kom det sinclairdatorer med riktigt justa tangentbord 86 (när Amstrad köpte Sinclair). Dessutom hade 128:an ett riktigt bra ljudchip (slog lätt c-64). Spectrums processor var dessutom en smula snabbare än Commodores.

Själv hade jag varken Commodore eller Sinclair. Jag körde hårt med Amstrad - ett bra mycket coolare alternativ. Finns det fler amstradsnubbar därute?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Daniel Sjöholm

Nu var det ju inte 1986 vi talade om. Då kan vi ju lika gärna börja snacka om att Athlon slår både 64 och spectrum.

 

/Daniel

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur skulle ljudchipet i 128 (YM vad det nu hette som också satt i Amstrad, AtariST och ett större antal Arkadspel på den tiden) kunna slå SID-chipet, skapat av en kille från synttillverkaren EMU?

 

Jag har haft ZX-Spec 48 & 128, AtariST, en 64:a och nu PC.

 

Musiken till Glider Rider är förvisso bra men om man jämför den med till exempel Ocean loader på 64 är saken myckeet klar...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Yup!, jag hade en Amstrad PCW 8256 (nånting) med grön monokrom skärm, heltuff :)

 

Atarin var dock en aning bättre med 68000-cpu ist. för z80.

 

/BEn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anders Engström

C-64 hade ett bättre ljudchip en sinclair. Men AY var inte så pjåkigt. Mest fascinerande är dock att Spectrumdatorn hade en processor som faktiskt var mer än tre gånger så snabb som c-64ans...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Nja, visserligen hade ZX Spectrum en Z80 som gick i 3.5 MHz medans C64 hade en 6502 som gick i 1 MHz men det är knepigt att jämföra olika processorer på så olika hårdvara men ZX Spectrum var minst dubbelt så snabb iaf.

 

Sedan blir det ju en annan sak om man räknar med spectrumkloner som t.ex. Sprinter (med en Z84C15 på 21 MHz) eller AZX-Monstrum (kör en Z380 på upp till 40 MHz).

 

Se vidare http://surf.to/zx för andra spectrumkloner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Även jag har haft både C64, Speccy, Atari ST, Amiga och nu PC.

 

Min klara favorit kommer alltid att vara Speccyn

OK ! Jag skriver gärna under på att SID är överlägsen och en klar milstolpe.

Speccyns ljud är man helst utan.

Speccyns grafik däremot är ju en helt annan femma

Någonstans skrevs det att C64 har två upplösningar och att hög varianten var bättre än speccyn. Må så vara men använde någon någonsin den upplösningen då ??

 

Speccyspel i monokromt var högklassika, spanjorerna framförallt spottade ut spel i slutet av 80 och i början av 90 talet som var suveräna.

Då har man helt valt bort att försöka mixa färger då det ju ändå inte blev vidare värst.

 

Att Atari sedan var 100 ggr trevligare än Amigan det går jag inte ens in på.

 

/Jesper

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anders Engström

Jag håller fullkomligt med. De monokroma spectrumspelen är briljanta. När du talar om spanjorerna så tänker jag på Dinamarc (har för mig att de hette så). Deras Basketmaster var fullkomligt lysande. Annars är min stora favorit överhuvudtaget (och då menar jag alla spel någonsin) spelet Xeno från A&F. Commodoreversionen är ganska rutten, men spectrumversionen är otroligt bra!

 

Speccy forever!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SID chipset vann för nån månad sen pris som bästa chips nånsin inom musiken.... när den tillverkades så visste de inte ens på vilket sätt den skulle komma att användas... det är en chips som verkligen "pushats" över gränsen..... det finns nån synth nuförtiden som bygger på SID Chipset...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hehehe, en polare håller på att bygga nån dator med 6502 -cpu, och han skall ha sid-chipet i den oxå :)

 

kolla in www.6502.org, här finns hur mycket knasigt som helst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Råkade se detta...

 

Mr. Z. är en kompis.. han skulle nog vara stolt om han såg sig citeras efter alla dessa år..

 

// Totte

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
Anders Engström

Har du läst retrobilagan? Där har vi en hel intervju med din kompis.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...