Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Va ska man bli?


pepino

Rekommendera Poster

Ska ju snart (nja) välja till tvåan inrikting, mellan Nätverk eller Programmering.

 

Jag tycker bägge verkar lika roliga. Såg på idg att en systemadminsitratör har nästan lika bra betalt som en systemutvecklare. D

 

et verkar ju iaf va surt å sitta å skriva kod hela dagarna, när man kan springa runt på ett större företag och köra ipconfig /all.

 

Hm har ångest över va ja ska ta, några råd...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nätverk, har svårt att tro att Programmeringsspåret är särskilt givande - vänta till högskolan med det? Nätverkskunskaper behövs juh alltid, oavsett vad du gör.. även om du nog sällan springer runt å skriver ipconfig /all ;)

 

.wey

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, för jag tror inte de på gynmasiet lär sig så möe programmering, de flesta treor läser asp.net, å det kan man ju knappt kalla programmering, om man inte skriver i C#...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag läser programering 2´a året på gymnasiet och det är ganska givande fast jag har ju aldrig programerat förut men det är faktiskt "möe möe möe möe möe" kul

 

kul att det är en till här som pratar smålädska och tillock med skriver det LOL

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Divine Light

Jag håller nog med Weyland gällande nätverk. Sen kan man diskutera hur djupgående gymnasiekurserna är i allt det där, då är det kanske bättre att avvakta till högskolan innan du väljer något på allvar?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Systemadministratör behöver inte bara betyda syssla med nätverk. Det kan nog betyda support på allt möjligt. Och av erfarenhet så är det inte alltid kul att ta han om felfungerande datorer, skrivare och nätverk för de har en tendens att kunna strula en hel del. Då föredrar jag hellre att kunna koda i lugn och ro och om nått krånglar så kan man bara be supportavdelningen att fixa.

 

Nu har jag iofs. jag aldrig kunnat be supportavdelningen för de har aldrig tid utan jag har fått fixa allt själv, men ändå. :/

Det har dock bara gett mig insikt om hur värdefulla grunderna i nätverk och PC-hårdvara är så precis som Wey säger så kan det inte skada om du har de kunskaperna i bagaget. Dock skulle jag aldrig bli sysadmin. Alldeles för stressigt och jag skulle bli tokig på alla icke fungernde prylar. :)

 

/JANspeed

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan ha fel, men är det inte lättare att få programmeringsjobb än att ta hand om ett nätverk? Det är inte lätt att få jobb idag, och då kanske man skall göra det bästa av saken. Men sen kan man oxå se det som att tycker du programmering verkar tråkigt, så kanske man inte vill jobba 40år med det. Personligen tycker jag det är riktigt kul, och ångrar inte att jag valde programmering framför nätverk.

 

/Jocke

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...