Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Fläktar


JANspeed

Rekommendera Poster

Hej!

 

Är det någon som vet om en bra, tyst, prisvärd fläkt till en AMD Athlon processor upp till XP3000+? Gärna som man kan beställa på datorbutiken.se eller komplett.se?

 

/JANspeed

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NoiseKiller

Hörde jag en fågel som viskade gratis frakt på datorbutiken.se?

En tyst fläkt till 3000+ lär bli svårt så länge du inte bygger nån specialare själv... Fast jag kanske har fel, har ju inte köpt någon cpu-fläkt på länge.

 

Flyttar för övrigt tråden till Kylning & Ljuddämpning.

 

\\eForum\Moderator\NoiseKiller

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NoiseKiller

Får jag vara ännu lite OT?

 

http://jens.bergsbo.com/filer/datorbutiken.gif

Har mailat dem ang. utseendet. Ser inge skoj ut faktiskt. :thumbsdown:

[edit]

Ang. gratis frakt:

Om du uppger "kasam" vid nybeställning så bkuder vi på frakten förtillfället.

 

Med vänlig hälsning

 

 

Kundtjänst

datorbutiken.com

 

\\eForum\NoiseKiller

[inlägget ändrat 2003-03-06 10:42:20 av NoiseKiller]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ser inge skoj ut faktiskt.

har du textzoom på?

 

---

Jocke

 

Oh, German. I´m sorry, I thought there was something wrong with you.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NoiseKiller

Jag kör med förstorat teckensnitt i Windowsinställningarna, men det påverkar väldigt få hemsidor. Har de bara kodat "rätt" så är det inga problem...

 

\\eForum\NoiseKiller

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NoiseKiller
Borde du inte veta något om tysta fläktar? Du heter ju trots att "NoiseKiller"

Jo visst. Jag rekommenderar att du använder kylblocket du får med din lämpligtvis Boxed:ade (?) processor, vänder dig till GTek och köper en tratt och en 80mm 19dB-fläkt och trycker på där. Gärna med någon form av spänningsregulator för att avstämma ljud/kylverkan på ett bra sätt.

 

Jag har däremot tyvärr ganska kass koll på nya kylare på marknaden, då jag gillar att använda hemmasnickrade lösningar. ;)

http://jens.bergsbo.com/niklas/

 

\\eForum\NoiseKiller

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NoiseKiller
Är det fortfarande en 1.4Ghz TB i din maskin?
Jepp, men jag sitter å suger på en uppgradering. Tänker välja mobo snart och MSI KT 4 verkar ok med Gigabit-lan, B-tooth mm. Sen måste man ju minst fördubbla processorfrekvensen vid en uppgradering å då får det nog bli nåt Bartonliknande. Men snart är det dags. :)

 

\\eForum\NoiseKiller

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men snart är det dags. :)

 

Är det inte slugare att vänta till Hammer ? Eller om det bränner åtminstone till Barton med 200MHz fsb = 400MHz DDR-minnen synkront :o)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NoiseKiller
Är det inte slugare att vänta till Hammer ? Eller om det bränner åtminstone till Barton
Jo som sagt, det blir nåt Bartonliknande... Men eftersom det inte är dags riiktigt än så har jag inte satt mig in i det helt å hållet.

 

Gissa vilka som ska få slåss om att bestämma vilka prylar jag ska köpa? ;)

 

\\eForum\NoiseKiller - som tänker meddela vilken fläkt han sätter på (för att inte vara helt OT)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, men frågan är om jag blir tvungen att köra den 4800 rpm. Då gör den ju 48 decibel. Det är väl kanske inte direkt vad jag räknar med fokus på tyst. :/

 

Är det nån som vet hur pass snabbt man måste köra fläkten för att kyla tex en XP3000+?

 

/JANspeed

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Äsh, köp en 120mm-fläkt - ta den billigaste du hittar (75kr på datorbutiken) och fäst den på denna:

 

http://www.gtek.net/index.php?mode=item&id=453&session=e9457106d49869251fb7473b2517faf4

 

...kör den i 7V och montera den över processorflänsen. Bra och närapå ljudlös kylning.

 

Jag rekommenderar en alphafläns till detta, men vilken hyfsat fet fläns som helst där du kan plocka bort fläkten på funkar fint :)

 

Se sedan till att ha chassikylning på detta, åtminstone en 80mm papst i varje ände på burken (dom där glidlagrade 12dba-versionerna fungerar bra och låter inget).

 

--

.Wey

 

Future Hero Next Generati0n

[inlägget ändrat 2003-03-07 09:27:18 av Weyland]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

De tystaste cpufläktarna är Zalmans och Noisecontrol och kan beställas på www.gtek.net.

 

Tyst och billigt från Göteborg.

Göteborg - Sveriges framsida.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NoiseKiller
Tyst och billigt från Göteborg.
Har G-tek nån butik? Känns drygt att jag sitter här i Borås och beställer ifrån dem, får betala frakt och dessutom vänta på mina prylar.. ;)

 

\\eForum\NoiseKiller

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gtek Distribution AB säljer som Dustin AB genom Internet, telefon och postorder.

 

För att kunderna ska erbjudas bra priser så säljer man via detta sätt. Annars kan du lägga på 20-30 % på priserna.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NoiseKiller
Annars kan du lägga på 20-30 % på priserna.
Det är ju ganska pinsamt eftersom Gtek redan nu håller ett relativt högt pris. Visst är jag villig att betala för det pga deras utomordentliga service och leveransprecition. MEN! Papstar som de tar 199 kr för har jag hittat för 119 kr och DÅ snackar vi procent... :)

 

\\eForum\NoiseKiller

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vissa produkter är dyrare och vissa är billigare.

Om erbjuder vissa produkter billigare än man egentligen kan, pga företagets vinstmarginal, så måste man tjäna mer pengar på andra produkter.

 

Ett exempel:

 

Du köper toapapper och läsk på ICA Maxi Stormarknad så tjänar butiken inga pengar. För varje toapapper och backläsk som butiken säljer till dig förlorar företaget pengar.

 

För att butiken ska tjäna pengar på ditt besök, så måste du också köpa choklad, frukt & grönt, potatis, ost eller andra typer av produkter.

Det är dessa produkter en butik tjänar pengar på.

 

Det är samma sak med andra företag som Gtek.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NoiseKiller

Tack för exemplet - jag ska ta åt mig det och bara handla saker som butikerna inte tjänar något på. ;)

 

\\eForum\NoiseKiller

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...