Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

NT inloggning


itbruket

Rekommendera Poster

Har två frågor som hör ihop

 

1. I LotusNotes kan man göra en inloggningssida istället för att få en tråkig grå systeminloggningsruta när man besöker sidor som kräver inloggning, detta bör väl gå att göra även på en IIS.

 

2. Fråga två, kan man få iis att komma ihåg användarnamnet på den som loggat in sig, kanske t.o.m i klartext....

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Clas Ericson

1. Ja, det går bra att endast tillåta NT-inloggning. Du kan ställa in verifieringsmetoden till antingen anonym eller verifierad åtkomst. När det gäller den verifierade åtkomsten kan du välja mellan grundläggande verifiering där anv.namn och lösenord skickas i klartext (inte att rekommendera över publika nät såvida du inte har en krypterad anslutning) eller integrerad Windows-verifiering, dvs "NT-inloggning".

 

Om du använder integrerad Windows-verifiering och klienten har ett MS-operativ samt IE som webbläsare så kommer inloggningen att ske automatiskt utan den gråa inloggningsrutan och inget lösenord skickas över nätet. Om inte så kommer inl.rutan upp och anv.namn och lösenord kommer att skickas i klartext.

 

2. Menar du under tiden som användaren är inloggad?

I sådana fall finns alltid användarnamnet åtkomligt som en servervariabel.

 

 

//Clas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Claes, nu vet jag hur jag ska kunna fånga upp användarnamnet, men vad ska jag göra för att slippa den tråkiga "gråa" rutan vid inloggning.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Clas Ericson
Klienterna kör Windows 2000 samt webbläsare IE5.5 eller 6

Om du använder enbart integrerad Windows-verifiering så kommer klienterna inte att få upp ngn inloggningsruta eftersom inloggningen sker automatiskt.

 

Av egen erfarenhet kan det dock strula ibland med den automatiska inloggningen (typ 1 på 100 eller ännu mindre). Dock kanske detta har förbättrats på 2000-plattformen. Min erfarenhet bygger på en blandad miljö med både NT4 och 2000.

 

//Clas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror att vi menar lite olika saker, det är så att jag inte vill ha fram den tråkiga inloggningsrutan, utan vill hellre använda en snygg webbsida, där man får fylla i sitt användarnamn och lösenord.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Magnus Gladh

Tyvärr är det inget man slänger ihop snabbt i ASP, utan kräver ISAPI-Filter..

 

I ASP.NET har man dock byggt in den möjligheten, så om du använder ASP3.0 så får du stå ut med den grå rutan eller skriva en egen inloggningsfunktion (ISAPI med C++).

 

Om du däremot använder ASP.NET så är det bara att läsa på om inloggningar.

 

- Magnus

-----------------------------------------------------

Jag är inte kaxig, jag är bara så jävla bäst...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...