Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Filproblem


dune

Rekommendera Poster

Hej,

 

 

Följande problem upptäckte jag precis: Jag har en disk med en mängd dokument. Förra veckan insåg jag att flera filer var borta och misstänkte genast någon form av klantighet eller virus då jag använder disken som nätverksenhet för mina windowsklienter. Det kändes ändå konstigt eftersom jag vet att jag uppdaterar mitt virusprogram, nod32, dagligen. Jag körde ändå igång fulla systemkontroller och körde även panda antivirus för linux på servern. Inget kom fram så jag körde en du för att se om jag kunde upptäcka om fler filer försvann. Idag kontrollerade jag du-resultatet och insåg att det inte hade försvunnit fler filer.

 

Till sist slog det mig, bara filer med svenska tecken som å, ä och ö har försvunnit. Nu undrar jag vad det skulle kunna vara som får dessa filer att försvinna.

 

Disken är alltså en ext2-partition som jag delar ut med hjälp av samba.

 

 

 

.dune.

---------------

Tempus fugit

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bengt Skyllkvist

Låter märkligt, nu är inte jag expert på Linux men

har ändå två tips:

Är du bergis på att filerna verkligen är

borta. Kan det vara så att de bara inte listas för att de innehåller svenska tecken.

 

Det här borde man kunna kolla i directoryfilen, nu verkar inte varken dd eller strings kunna det i Linux.

Men nån vet säkert hur man gör, jag har inte en susning om hur datastrukturerna i ext2 ser ut.

 

eller

 

får antivirusprogrammet fnatt och raderar filer med

8-bits tecken i namnet ?

alternativ lägger dem i "karantän" i nåt annat bibliotek

(Borde finnas i antivirus loggen i så fall)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är du bergis på att filerna verkligen är

borta. Kan det vara så att de bara inte listas för att de innehåller svenska tecken.

 

 

Tackar, varför är man så dum egentligen? Filerna verkar ha försvunnit någonstans i sambas behandling eftersom de ligger kvar på disken. Jag skall ta en koll i samba-konfigurationen...

 

EDIT: Vad som är ännu konstigare är att jag testade flytta en fil till en katalog på disken. Filen innehåll ett 'ä' men visades fortfarande. Mycket konstigt...

 

 

 

.dune.

---------------

Tempus fugit

 

[inlägget ändrat 2003-03-03 10:44:58 av dune]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sådär, då är problemet löst. I smb.conf hade jag under GLOBALS ställt in character set till ISO-8859-1, konstigt att det inte fungerar med den inställningen då det är just den uppsättningen som borde fungera. Lämnar jag fältet tomt så fungerar det alldeles utmärkt.

 

Mina kära filer är i alla fall tillbaka.

 

(och ännu en gång fungerar devisen att det oftast är framför tangentbordet som felet sitter...)

 

 

.dune.

---------------

Tempus fugit

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...