Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Betamax till DVD


Kalkyl

Rekommendera Poster

Hej på er!

Det är första gången jag skriver här på Eforum och jag vet inte om min fråga faller under rätt rubrik, men jag testar.

 

Jag har en massa gamla Betamaxfilmer men en dålig Betamaxvideospelare.Eftersom jag har en del gamla musikoncerter och även filmer som jag skulle vilja spara, så undrar jag om någon vet ifall det går att få dom överförda till DVD till en "rimlig" kostnad någonstans i Sverige.

 

Sedan kan man ju undra hur någon kunde föredra VHS-formatet framför Betamax-formatet?!

Hoppas att det inte blir lika galet med dom olika DVD-formaten bara. Må BÄSTA formatet segra denna gång.

 

/Kalkyl

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Glenn Larsson

I princip vem som helst som har ett TV Tuner kort och en CD(DVD) brännare. På CD's kan du få in ca 45+ minuter video med bra kvalitet, längre går också fast till sämre kvalitet. DVD brännare är alltså bäst då du kan få in flera timmars video på dem.

 

Antar att de flesta DVD's klarar av att spela standard MPEG filer och att Beta maskiner har komposit utgång. (Vanligt TV utgång fungerar också men med komposit så blir resultatet bättre)

 

Det där med Betamax är ju självklart, det fanns mera filmer till VHS så V2000 och Beta fick svårt att hitta kunder. Vi som är något sådär insatta i ämnet vet att det inte var det bästa märket som vann... Men det spelar ingen roll; efter att jag fick mitt första Video capture kort så har jag inte köpt ett enda nytt videoband...

 

Mvh

G

[inlägget ändrat 2003-03-01 23:34:16 av Glenn]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK. jag har DVD brännare och Nvidias GeForce4600TI men jag har en väldigt "krasslig" Betamaxvideorecorder/reciver.

Fick jag nu bara fart på videon så kanske det kan fungera, men om videon inte vill vara med vad har man för möjligheter då?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...