Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vilket minne har jag?


Bj0rN

Rekommendera Poster

Ett problem... jag har en gammal server hemma som jag köpte för 2 år sedan ungefär. Denna server köpte jag begagnad och är SCSI rakt igenom med två PIII 450 Mhz CPUer i.

 

Problemet jag har är att jag inte vet vad det är för minnen i den. Jag skulle nämligen behöva uppgradera minnet. Jag köpte lite PC100 SDRAM minne igår i tron om att det var det som kördes i maskinen, men jag fick aldrig linux att upptäcka det nya minnet...

 

Är det någon som vet något fiffigt program till Linux eller kanske nånting i /proc för att se vad det är för minnen som körs på burken? Jag plockade ut det existerande minnet, men det står ju ingenting på det... jämförde med det nyligen inköpta PC100 minnet, och det såg ju likadant ut ungefär... samma storlek o så... hrrmm, jag är för dålig på minnen...

 

Nån som vet hur man kollar?

 

--

Some say I am crazy.. but the Voices in my head disagree...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Conny Lundgren

Är det en "riktig" server så är det säkert PC100 ECC SDRAM..

 

vet inte hur kompabiliteten är om man blandar minnen, men det verkar ju inte fungera något vidare...

 

Du kan ju alltid testa att plocka ut de gammla minnena och sätta i de nyinköpta för att se att dom fungerar.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det för linux?

 

Ska kanske tillägga att jag absolut inte kör X på den här maskinen. Den står som web/dns/mail server och jag tycker det är lite onödigt att köra X då...

 

--

Some say I am crazy.. but the Voices in my head disagree...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det en "riktig" server så är det säkert PC100 ECC SDRAM..

 

Mm, det var så jag oxå tänkte...

 

Du kan ju alltid testa att plocka ut de gammla minnena och sätta i de nyinköpta för att se att dom fungerar.

 

Jag ska nog testa det ikväll, undrar varför jag inte testade det igår egentligen.... men det vore oxå kul att veta exakt vad det är för minne i maskinen nu...

 

--

Some say I am crazy.. but the Voices in my head disagree...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...