Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

GPRS - Comviq vs. Telia


NoiseKiller

Rekommendera Poster

Då så, idag kom Comviq-kortet.

Snål som jag är porterade jag till Comviq för att njuta lite av deras gratis GPRS. Tanten på kundtjänst skickade inställningar, men de kom aldrig. Skickade själv inställningar ifrån deras hemsida. De har inte heller kommit. Som tur var hittade jag inställningarna på hemsidan och ställde in dem manuellt.

 

För att summera lite kort gör jag en enkel plus och minuslista av mina första GPRS-erfarenheter.

 

Telia

+Bra fart

-Dyr fart (100 kr/mån)

 

Comviq

+Billigt (Gratis tills vidare)

-Dryyygt långsamt jämfört med Telia

 

Ska försöka koppla upp komputern med telefonen imorn å se om jag kan få några exakta siffror. ;)

 

-NoiseKiller, för ljudlösa GHz - going S IQ

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj vilken respons, trodde att jag var fel ute i tid igen och inte skulle få några svar men jodå.. :)

Dessutom tenderar Comviqs GPRS att ligga nere ett par gånger i veckan.
Det har jag inte hört talas om här i Borås i alla fall (kompiser har haft Comviq GPRS sen i höstas).

 

100kr/mån - vad inkluderar det? Knappast obegränsad mängd data eller?
Nej då. Telia bjussar på 5 Mb i månaden för det priset. Comviq har som plan att bjussa på 0,5 Mb per månad. [skrattretande]

MEN, surfar man utöver 5Mb kostar det 23Kr/Mb hos Telia (normala abonnemangsalternativet), hos Comviq kostar det 35kr/Mb.

MEN (igen), Comviq har rabatt-typer för GPRS där du kan betala 79kr/Mån och få 10Mb/Mån (har jag för mig)...

 

Har faktiskt pulat ihop ett excel-dokument med lite uträkningar om detta. Postar den strax så får vi se om någon förstår vad jag gjort. :)

 

-NoiseKiller, för ljudlösa GHz

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nice, tack för poängen!

Att jag fick dem måste ju innebära att du faktiskt förstog mina uträkningar osv. Eller så fick jag det bara i sympati för att jag totalt misslyckats med ett excel-dokument..? :)

 

Jag tror att jag kan leva med lite lägre fart ett tag. Har hittils bränt av 2,3Mb trafik och då fick jag igång GPRS:en runt 22 igårkväll. Det hade blivit dyrt (per månad) hos Telia. ;)

 

-NoiseKiller, för ljudlösa GHz

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill bara påpeka det där om skillnaden på uppkopplingshastigheten mellan Telia och Comviq. Detta beror på att samtal och Gprs-trafik måste samsas om tidsluckorna i nätet. Nu när Comviq har sin långa gratisperiod är det naturligtvis grymt många som belastar det nätet. De flesta tänker säkert inte på hur trögt det går eftersom de knappt vet vad wap & gprs är, men de vet att det är ballt att använda. (Jag syftar på 14isar och mellanstadiebarn, som egentligen bara behöver telefonen till att ringa mamma och pappa). Detta drabbar därmed de kunder som vill använda det mer seriöst.

 

Dit jag vill komma är att när Comviq väl tänker ta betalt för tjänsten kommer nätet belastas mindre och därmed hastigheten att öka. Det är väl inte en sate under 15 år som betalar Telias ockerpriser för gprs? Alltså är telia snabbare än comviq än så länge.

 

Troligtvis kommer hastigheten öka lite den 30 juni då Comviq börjar ta betalt för mms, för varje gång man skickar ett mms kopplar man upp en gprs session och belastar nätet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...