Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

bootdisket


Laird

Rekommendera Poster

Hur skapar man en systemdiskett om man kör win me, har prövat format a:/s både från dospromten i vindows och när jag startat med startdisketten men det står bara att windows inte längre stödjer detta.

 

Behöver en för att kunna uppdatera biosen.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skriv vid C:\> följande

 

SYS A: och tryck ENTER

När det är klart ska det synas på skärmen

SYSTEMET ÖVERFÖRT.

 

Sedan så har du säkert också möjlighet i windows att skapa systemdiskett.

 

Jag vet inte hur detta görs i Me då jag kör Win98

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SYS a: funkar inte det står bara att det bara går att använda på c: och sen hur jag ska göra för att skapa en startdisket vilket jag ju inte vill.

 

Vet någon hur jag ska göra för att skapa en bootable system disk är i behov av ett snabbt svar?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla gånger jag uppgraderat BIOS, så har jag laddat ner BIOS-filen, stoppat i diskett, dubbelklickat på filen. Och då skapas en bootdiskett med BIOS-versionen. Startar bara sedan om datorn med disketten i och BIOS uppgraderas.

Är det inget liknande?

Brukar väl annars stå på BIOS-tillverkarens sida hur man gör.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att uppdatera biosen så gör man något liknande på min dator men jag vill spara en kopia av den gamla biosen först och för att kunna göra detta behöver jag en bootbar diskett med aflash på.

 

[inlägget ändrat 2003-02-22 17:32:11 av Laird1]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du tittat på moderkorttillverkarens sida om hur du gör för att spara en kopia på ditt gamla BIOS?

 

Testa också att söka på Google med t.ex. create a bootable system disk windows 98 aflash, som söksträng:

 

http://www.google.com/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt moderkorts tillverkaren så ska jag skriva format a:/s vid dos promten vilket inte funkar och sen kopiera aflash till den, har försökt att söka via google men hittar bara samma beskrivning där som i moderkortsmanualen.

 

Med tanke på att Asus betonar att det är viktigt att göra en kopia av den gamla biosen så tycker jag dom kunde ge en fungerande beskrivning om hur man gör. :thumbsdown:

 

[inlägget ändrat 2003-02-22 17:54:43 av Laird1]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klicka på startknappen, Sök, filer eller mappar, skriv in SYS.COM

 

Kolla noga sökvägen där filen finns.

(troligen C:\WINDOWS\COMMAND)

Gå sedan till dos-läge o ställ dig i den mappen där SYS.COM fanns

Gör sedan som jag skrev i mitt tidigare svar

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte en STARTDISKETT han vil ha

 

Det är en SYSTEMDISKETT, viss skillnad.

 

En systemdiskett innehåller vanligen endast dessa fyra filer

 

command.com

drvspace.bin

io.sys

msdos.sys

 

vad dessa filer gör tänker jag inte gå in på.

 

Det går inte att bara kopiera dessa filer för att få en systemdiskett, detta MÅSTE göras med kommandot SYS

 

[inlägget ändrat 2003-02-22 18:33:19 av BoEriksson]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hittade den i command mappen.

 

Försöker jag från windows dospromt så står det bara C:/windows> och hur jag än skriver så kommer jag inte längre, vid dos promten vid start från me startdiskett så får jag bara upp att den inte är redo att läsa från cdspelaren om jag skriver c:/windows eller c:/windows/command (cdspelaren är e: där).

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Något fel med att ladda hem en helt fungerande och klar bootdisk från den hemsida jag gav en länk till? Där finns det färdiga disketter som enkelt skriver sig till en floppy.

 

Om du vill kan jag leta reda på en lämplig till dig, men det är inte direkt svårt att navigera genom siten.

 

/T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Laird,

 

Eftersom jag också har ett ASUS moderkort och med samma procedur att uppgradera BIOS, så har jag testat lite. Laddade ner en ME bootdisk enl. Monshis länk (fast det är precis samma som man själv skapar i "lägg till/ta bort program" och fliken "Startdiskett". Sedan hämtade jag Aflash.exe till hårddisken och förde sedan över till den nyss skapade disketten.

Startade om datorn med disketten och det stod Microsoft Windows Millenium Edition start menu. Där valde jag alternativ 4, Minimal boot. Och kom till A:\> där jag skrev aflash. Då fick jag fram fönstret med två alternativ: 1. Save current Bios to file; 2. Update BIOS... Jag valde alt. 1 där man ska skriva BIOS fil-namn. Men där lyckades jag inte skriva rätt filnamn, för jag fick Error. Gjorde flera försök men lyckades inte. Har inte tagit bort autoexec.bat och config.sys, som det står att man ska göra, på disketten. Ska testa med detta. Men det känns som att lösningen inte är långt borta.

 

Tillägg. Test efter bortredigering av ovan nämnda filer, innebär att man kommer direkt till A:\> och kan skriva aflash för att få upp fönstret med de två alternativen (som man ser då man klickar på Bonzos länk). Men det blir Error file writing då jag skriver ett filnamn. Frågan är vad man ska skriva för filnamn?

 

 

[inlägget ändrat 2003-02-22 20:29:02 av Maratonmannen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag behövde inte ta bort filerna för att få det att starta den börgar skriva till fil men det blir fel efter en stund (error file writing), kollar jag på diskettens innehåll så finns filnamnet (1007-10-04.002) jag valde där.

 

Kan det bero på att det är för lite utrymme kvar på disketten bara 600kb när jag kollade?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

E(error file writing), kollar jag på diskettens innehåll så finns filnamnet (1007-10-04.002)"

Samma felmeddelande som jag får. Men var ser du filnamnet på din orginal-BIOS? Enligt användarinstruktionen ska man skriva in sökväg och filnamn för att kunna spara orginal-BIOS.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ett kingston pc2100 256Mb och ett samsung pc2100 256Mb kan tänka mig att uppgradera till pc2700 men inte till pc3200 jag tycker dom är för dyra än så länge.

 

Det står tyvär bara vilka modeller av pc3200 minnena som duger om alla andra står inga specifikationer bara att kortet stödjer dom.

 

När det gäller den nya biosen så kan jag uppdatera den via Windows direkt från nätet, då har jag flera alternativ att välja mellan som fixar olika problem men den senaste inkluderar nog troligen dom tidigare fixarna.

 

 

 

[inlägget ändrat 2003-02-23 11:30:51 av Laird1]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min bror fick igång sin gammla IBM 386 med Win 3 och dos 7 på den var det inga problem att göra en system diskett som jag kunde använda på min dator för att spara den gammla biosen.

 

Ibland stämmer det att det var bättre förr.;)

 

Hoppas det går att installera Xp nu chansen är nog liten men håller tummarna.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller tummarna! :thumbsup:

 

Kan du se vilka filer som finns på din systemdiskett? Och då du sparade gamla biosen, skrev du samma filnamn som du nämnt tidigare?

 

Jag har också möjligheten att göra en BIOS-uppgradering via ASUSUpdate, men ännu finns ingen nyare BIOS-version för mitt moderkort. Det skulle vara bra att ha löst frågan med att spara det gamla innan dess.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

BIOS saved successfully!

Lyckades till slut med att spara aktuellt BIOS till en diskett.

Gjorde en startdiskett genom att välja formatera och Skapa en MS-DOS-startdiskett i XP. Sedan bara kopierade jag över Aflash.exe

 

Du har nog rätt i att det var för lite utrymme (enligt tidigare startdiskett-skapande) kvar på disketten, Laird.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:)INSTALLATION LYCKADES:)

 

Det tog bara två och en halv timme trodde flera gånger att det hadde fastnat igen.

 

Måste köra med bara ett minne då samsung minnet verkar ställa till det men efter bios uppdateringen går det i alla fall att installera, får köpa nytt ett 512MB pc2700 minne snart sen ska det nog knata på som vanligt.

 

Ifall någon fortfarande undrar disketten innehåller filerna:

command.com

drvspace.bin

io.sys

msdos.sys

 

kallade filen 1007-04-10-02.awd

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...