Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vad står XP för egentligen?


Ö     .

Rekommendera Poster

Jag har alltid undrat vad XP står för. Kan någon förklara?

 

Kan tänka mig något i stil med

"Windows med eXtra Problem". Men jag antar att microsoft hittat på något roligare. :)

 

 

/Ex

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

eXPerience

 

 

Andersson

--

Faran är inte att datorerna börjar tänka som människor, utan att vi börjar tänka som de.

Sydne J. Harri

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

På jobbet deletas XP på nya datorer och ersätts med annat OS....

 

Jasså? ditt företag har gjort sig omaket att köpa in ett stort antal OEM-licenser för XP och medföljande hårdvara, och sedan "deletas" dom? låter juh troligt...

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är juh tyvärr inte alltid så lätt att köpa datorer utan windowslicens till... några få stora tillverkare verkar ens tillåta det, typ Dell - men bara om man frågar och bara vissa modeller... :/

 

Gör samma sak här, ut med whatever oemskräp som är installerat å in med en volymlicensierad windowskopia. Dubbelkostnad? Ja.... tips på lösning? Ja tack....

 

--

.Wey

 

Future Hero Next Generati0n

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just det som Weyland skrev, men det finns undantag. För några år sedan jobbade jag på "Det Stora Företaget"

Jag ringer "Dataleverantören" för att beställa en ny burk. Samtalet avslutas med

"D": Och så lägger vi in "DSF" standardinstallation?

och det gjorde dom så den kom med

Engelsk NT4, Lotus Notes och Office klart installerat inklusive "DSF" Administrator password för nya burkar

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gör samma sak här, ut med whatever oemskräp som är installerat å in med en volymlicensierad windowskopia.

 

Vilket blir än mer ologiskt, ersätta en OEM med VOLUME???? ....vad tjänar du på det?

 

Det är möjligt att du gör så hemma men ett OEM-licensavtal tillåter inte det, och följaktligen kan företag inte göra så.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilket blir än mer ologiskt, ersätta en OEM med VOLUME???? ....vad tjänar du på det?

 

Det är möjligt att du gör så hemma men ett OEM-licensavtal tillåter inte det, och följaktligen kan företag inte göra så.

 

Nog för att många här är nördar... men så många burkar har vi väl inte hemma så att vi köper volymlicenser...;)

Och vad skulle inte vara tillåtligt i att företaget blåser rent hårddiskarna från nyinköpta datorer och installerar lagligt inköpta volymlicenser, kanske i form av en ghost från en standardinstallation med också övriga programvaror?

 

Andersson

 

--

Faran är inte att datorerna börjar tänka som människor, utan att vi börjar tänka som de.

Sydne J. Harri

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad jag tjänar på det? Slipper femtielva tillverkarspecifika program som alltid är installerade i systemen... och förstås att vi har en dröse volymlicenser att ta av. Sedan är jag lat, antar man borde försöka förhandla upp en förinstallerad konfiguration som vi kan använda.

 

Vi pratar nu om volymer i mängden ~30 klienter totalt dock så...

 

.wey

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och vad skulle inte vara tillåtligt i att företaget blåser rent hårddiskarna från nyinköpta datorer och installerar lagligt inköpta volymlicenser

 

Har du någonsin läst ett OEM avtal?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du någonsin läst ett OEM avtal?

Så du menar att det i ett OEM avtal står att det är förbjudet att överhuvudtaget radera OS:et från hårddisken? I så fall behöver vi ju inte bekymmra oss för MS överlevnad. Konkursen är ganska nära föreståeende om man inte får uppgradera sitt system med en OEM-licens... eller missförstår jag dig totalt. Ska plocka fra licensavtalet till mitt ec av Win 98 och lusläsa.

 

Andersson

 

--

Faran är inte att datorerna börjar tänka som människor, utan att vi börjar tänka som de.

Sydne J. Harri

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du någonsin läst ett OEM avtal?

 

Aldrig! Men jag är medveten om att Microsofts OEM-avtal sägs stinka... följande skriver Dell:

 

Programvara som levereras men inte ägs av Dell omfattas av licensavtal och garantiåtagande utfärdat av licensgivaren. Tillhörande nödvändiga programlicenser medföljer Produkt. Kund förbinder sig att följa dessa licensers villkor. Om Kund vid första uppstartningstillfället väljer att inte acceptera licensen för operativsystemet, accetperar Dell endast retur av samtliga i Produkten ingående delar för återbetalning.

 

Betyder det att man MÅSTE returnera hela produkten om man inte accepterar OEM-licensen för operativsystemet? Eller betyder det bara, som jag 'antagit' det, att man inte får returnera operativsystemet för pengar tillbaka om man inte också returnerar resten av produkten?

 

Kanske skulle läsa avtalet också, men som sagt - datorerna är juh preppade med OEM-licens som måste startas upp en gång och accepteras. Så långt går det juh aldrig, det är juh första bästa ghost-avbild (volymlicensierad) rakt in på burken, och så var det med det liksom....

 

--

.Wey

 

Future Hero Next Generati0n

[inlägget ändrat 2003-02-21 20:46:30 av Weyland]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som jag tolkar det, så kan du formattera disken INNAN du får frågan om att acceptera licensen. Det finns ingen som kan tvinga dig att använda en produkt du köpt (betalat licenspengar för) och det finns heller ingen som kan förbjuda dig att använda en annan köpt produkt istället för den som följde med datorn.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan inte du berätta vad det står då för alla oss som inte läst dom!?!?

 

Hur många är det inte som bryter mot reglerna då om man inte får byta os??? Där jag jobbat under sommrarna och på skolan blåser dom då in sina ghostar direkt när nya burkar kommer...

 

-----------

// jumpman

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Besökte för några år sedan en auktion i grannskapet. Det var ett dataföretag som konkat. Alla burkar såldes men inte en enda programvara. Det var olagligt (eller olämpligt eller riskabelt) att ha auktion på Microsofts programvaror, sade auktionsförrättaren.

själv tolkar jag det som att om man vill ha ett xp paket så måste man köpa nytt - så här restriktivt förhåller det sig ju inte med andra varor och tjänster (eller gör det det?)

med eTT svarT TangenT-bord

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...