Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Platt eller crt skärm


Nizze123456

Rekommendera Poster

Hej

Någon som vet om en platt skärm är skonsammare för ögonen än en vanlig crt skärm. Vad jag menar är om man jobbar 9 timmar pr dag samt även sitter en del på fritiden vid datorn. Har i dag en trinitron skärm på jobbet, men funderar på att testa en platt skärm.

Nisse

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Se till om du byter till en TFT-skärm att du har lika stor bildyta som du hade på din CRT-skärm. Kan inte direkt svara på om det är skonsammare för ögonen i och för sig. Jag menar det är ju ganska jobbigt att sitta framför datorn många timmar i sträck vare sig man har en TFT-skärm eller en CRT-skärm.

 

mvh,

Marcus

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Runt en CRT-skärm uppstår ett magnetfält som sägs kunna ge olika typer av skador hons användaren.

 

En LCD skärm däremot ska vara vänligare därför att den visar färger på ett annat sätt.

Den är uppbyggd av flytande kristaller som belyses bakifrån. LCD är dessutom energisnål.

 

Hämtat info från "Grafisk kokbok" sid 18 och 19.

Läs mer där.

 

Mvh VJ

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är definitivt mer skonsamt för både ögonen och ansiktet. Strålningen är så gott som borta, och bilden flimrar inte heller som en CRT gör (även 100Hz på min 22" diamondtron upplevs som flimrigt den första timmen efter jobbet och en TFT på 75Hz ;)

 

Har även åtgärdat en bunt anställdas hyproblem genom att skrota deras CRT-skärmar. Vet inte om det var mer psykiskt än fysiskt, men effekt gav det.

 

Personligen kommer jag aldrig mer att acceptera arbete framför en CRT på en arbetsplats, såvida det inte handlar om grafiskt arbete (som hemma).

 

--

.Wey

 

Future Hero Next Generati0n

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
  • 2 veckor senare...
Anders Linder

cita1: Vad säger du om Samsung 191T? Den är ett av 2 alternativ (det andra är NEC 1920nx) som jag kan välja från ett personalköpserbjudande.

 

Roligt att höra lite kommentarer från någon som använt skärmen :) .. Fungerar det bra med film/spel eller släpas det mycket?

 

mvh anders

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nizze123456

Hej,

Har nu skaffat mig en 17" Dell tft skärm. Det jag kan säga efter ca 1 veckas användning är att det är betydligare skonsamt för ögonen nu. Vill inte byta tillbaka till crt skärmen jag hade innan.Däremot så flimrar den en del när jag had den inkopplad via min bilskärmsomkopplare, men det kan ju vara en annan sak.

//Nisse

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hm?

 

Är inte en CRT byggd på samma sätt som en TV?

 

En "elektronkanon" som skjuter elektroner genom vakum som träffar på en yta så de glimtar till lite. Elektronerna kan få eventuella damnkorn som finns på bildytan att bli laddade.

 

 

LCD skärmar består av flytande kristaller,....som kontrolleras av ett magnetfält.

 

 

Eller är jag totalt fel nu ?

 

 

/Ex

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eller är jag totalt fel nu ?

 

Nej det stämmer juh, men jag vet inte riktigt vad du försöker svara på i tråden? :)

 

V.J har juh oxå helt rätt.. inklusive bakgrundsbelysningen i en TFT... som förmodligen är det första som går sönder i en dylik? Någon som har koll på förväntade livstider? Har hört att det är någon form av kvicksilverlampa i de flesta (hyfsat billiga) TFT:er? (och att nya TCO-standarden eller något liknande ställt krav på enkelhet att montera ur enbart lampan vid skrotning - för att de inte fick igenom krav på att förbjuda lamptypen helt).

 

--

.Wey

 

Future Hero Next Generati0n

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

bakgrundsbelysningen i en TFT... som förmodligen är det första som går sönder i en dylik? Någon som har koll på förväntade livstider?

 

Ingen aning. Men det är förmodligen ingen större fara; har två st 15" TFT:er på jobbet som gått 8 timmar om dagen alla arbetsdagar sen 98, hur många år blir inte det hemma ? Och med skärmsläckare.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...