Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

WinUpdate-syndromet


Christian Gillinger

Rekommendera Poster

Christian Gillinger

Varför blir det allt ovanligare att man kan ladda ner en fil själv, utan speciella "smarta" uppdateringsfunktioner?

 

Förr i världen hittade man program och uppdateringar som filer, bara att klicka och välja SPARA SOM. När man sen av någon anledning behövde installera om programmet eller operativsystemet fanns alla uppdateringar lätt åtkomliga där man hade sparat dem.

 

Men Microsoft tycks ha bestämt sig för att stoppa det. Om man har ett nyinstallerat Win98 som man vill ha alla buggfixar till är det naturligtvis lätt att bara klicka på Winupdate och låta ta hem dem.

 

Men när man en månad senare är tvungen att installera om OS:et efter att ha testat något buggigt program, så måste hela proceduren göras om. Dvs dyr uppkoppling för att ladda ner allt igen.

 

Eller om man har en fast lina på jobbet och vill tanka hem grejerna billigt och snabbt där, så hindras det av de "smarta" uppdateringsfunktionerna.

Autouppdateringarna sprider sig dessutom som löss. C&C Tiberian Sun är ett exempel (även om det fortfarande går att välja att ladda ner nya versioner som filer).

Det är ett rent helvete att hålla reda på vad som är uppdaterat och vad som inte är det.

 

Är det bara jag som är irriterad?

 

/Christian Gillinger

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Christian Gillinger

När jag ändå är igång...

 

Har alla programmerare plötsligt blivit urusla eller vad är det som händer?

 

Jag gillar tex Half Life. Kolla in uppdateringarna till det spelet....

"Download the latest uptades. If you got version 10002041214 then download file 10203020101blblalbblabla.exe. If you have version 1000241224 then download 124334341412412414blablabla.exe"

 

Driver de med mig eller? Och laddar man ner fel fil (minst 2 meg) så får man ett felmeddelande.

 

 

Hur gjorde man innan internet blev var mans domän? Behövdes det inte uppdateras då?

När kommer det första spelet som faktiskt är spelbart direkt ur kartongen?

 

På alla program borde det stå en extra text på prislappen "Enorma summor för uppkopplad telefontid ej inräknad."

 

Är det inte dags att någon med lite makt ställer som krav att programtillverkarna måste skicka ut buggfixar på CD, åtminstone till registrerade* köpare?

 

/C igen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...