Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Router tips


nils_pil

Rekommendera Poster

Hej!

 

Eftersom jag har väldigt bristfälliga kunskaper i ämnet tänkte jag höra med "panelen" om vad jag bör tänka på när jag nu tänkt investera i en router.

 

Då jag inte kan något har jag fastnat lite i "stirra-på-siffror" utan att igentligen veta vilka funktioner som är av större betydelse.

 

Jag har i nuläget internetuppkoppling via ADSL (telia), två datorer varav den ena med Windows 2000 server och den andra WinXP.

 

Jag vill gärna komma så billigt undan som möjligt utan för att den delen måla in mig i ett hörn om jag t.ex. skulle byta till en snabbare uppkoppling (eller för den delen funktionsmässigt).

 

Väldigt tacksam om någon reder ut de viktigast begreppen för mig, funktionsmässigt samt tekniskt.

 

Mvh

Nils

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Numera kostar ju en Router bara runt 500 spänn

Netgear RP614GE 495 från Dustin, ett klipp :)

Bygga för framtiden är nog svårt utvecklingen är ju rasande.Netgear är iaf stabilare än D Link

 

/Matte

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mja.. 500kr låter ju bra men jag tänkte på ev. viktiga/praktiska funktioner som kan vara bra att ha.. som kanske inte finns på billigare routrar.. vad vet jag.

 

Eller har även de "billigare" routrarna såpass bra funktioner att man klarar sig bra med dem?

 

Tips om vad som är viktigt att kolla på kort sagt!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frågan du måse ställa dig är vad vill du använda din router till ?,för en vanlig hemma anvädar så duger ju en vanlig burk jättelångt,varför skulle dom annars säljas i massor ?.

 

/Matte

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag antar att du med router menar en sk. bredbandsrouter, som har funktionen NAT. Som man köper för att dela en anslutning till fler än en dator och ev en brandväggsfunktion.

Tips1: köpa den på öppet köp så du kan lämna tillbax den när det inte funkar som du tänkt :).

Ska man bara surfa till www.idg.se så funkar nog alla lika bra. Men oavsett modell eller tillverkare så betyder NAT funktionen att vissa saker helt enkelt inte fungerar. Saker som kan sluta fungera är tex. Vissa onlinespel, videokonferens, multicasting utsändningar, fildelning, vpn för att nämna några. Tänk igenom vad för saker du måste ha tillgång till och se om produkten lovar funktion med dessa.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NULL

Vad exakt innebär "html-inloggningsfunktion"? Just i router-sammanhang allts. Jag har just en sådan Netgear RP614GE.

------

Lena Marie

"Livet är stenkul - hej,hej!!!"

 

 

[inlägget ändrat 2003-02-27 14:24:22 av Lena Marie]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, NULL, jag har ju inte Telia och alltså inte samma inloggnings-förfarande. Telenordia har den äran. Tack för att du tog dit tid. Hade inte ens en aning om att det fanns något som hette så ;-)

------

Lena Marie

"Livet är stenkul - hej, hej!!!"

 

 

[inlägget ändrat 2003-02-27 17:04:55 av Lena Marie]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...