Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Rapporter i Access


L Geek

Rekommendera Poster

Hej!

 

Om jag har frågor i Access klara, och vet hur jag vill att rapporterna (det är två olika) ska se ut, hur gör jag då för att generera rapporter? Jag har försökt göra detta via formulär, men har inte lyckats något vidare.

 

Är tacksam för snart svar...

 

 

/ Lenny

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Magnus Ahlkvist

Automatgenerera en rapport med rapport-guiden, utifrån din tabell. När den är genererad går du in i design-läge och editerar utseendet på den.

 

 

--

Snäll ibland. rättvis nästan jämt. Elak för det mesta.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack, Magnus!

 

Nu skall jag "bara" sortera...

 

Nu skall jag försöka komma på:

1. Hur jag sorterar upp all info... kan man använda sig av SQL i en rapport? Eller är man hänvisad till rapporten då?

 

2. Detta skall göras med ett minimum av egen arbetsinsats av min uppdragsgivare, han vill nämligen ha en "import-och-rapport" - funktion som han kan använda varje månadsskifte.

 

Du kanske har tips?

 

Tack än en gång!

 

/ Lenny

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Magnus Ahlkvist

Ändra sorteringen i frågan som rapporten bygger på, alternativt ändra i "datakälla"-egenskapen för rapporten. Där kan du antingen ange en tabell, en fråga, en statisk lista eller en SQL-fråga.

 

För att det ska vara lite arbetsinsats för din uppdragsgivare och den ska visa info för en viss månad - gör ett villkor i frågan, ex.vis

WHERE månad=[Ange månad]

 

På så sätt kommer din uppdragsgivare att få upp en inputbox som han ska skriva in månad i varje gång rapporten körs.

 

--

Snäll ibland. Rättvis nästan jämt. Elak för det mesta.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stort Tack än en gång, Magnus!

 

Jag skall forska vidare på det. Att man kunde göra såna saker visste jag inte... Och ändå är jag inte "total nybörjare" i Access. Återkommer om jag undrar över mer.

 

Imorgon väntar andra arbetsuppgifter för en annan uppdragsgivare. Kul med varierande jobb!

 

Önskar Dig tills vidare en riktigt God Helg!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...