Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

kul grej...


pepino

Rekommendera Poster

Hitta ett program som slår nummersignaler, så jag hämta vår telefon lyfte luren å höll en framför högtalaren å slog nummret i datorn. Tro fan att telefonen ringde till mormor. Iof detta är nog inte nått tufft men det jag undrar är vilka tonfrekvenser alla siffror är på?

 

Hm var det inte så att de första hackningen gick ut på att vissla rätt toner i telefonen så den ringde upp polaren?

 

/Henrik

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pepino! Det finns något som kallas för imperfekt! ;)

 

Så du menar alltså att du tog den delen av telefonen man har vid munnen och satte vid datorns högtalare och slog in ett nummer på datorn. Datorns högtalare började spela lite toner. Sedan tog telefonen emot detta och ringde upp det numret?

:-/

 

 

/ Kristoffer

Windows kunde inte hitta något tangentbord. Tryck F1 för att försöka igen eller F2 för att avbryta.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte en frekvens, utan två stycken som körs samtidigt. Det finns alltså ett antal frekvenser för alla "kolumner" på telefonens knappsats, och ett antal för "raderna", så det blir som en matris där man kombinerar frekvenserna.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

> Iof detta är nog inte nått tufft

 

Casio hade en sån klocka på 80-talet som hade tonsändare, så man kunde lagra telefonnummer i den och när man ville ringa nån var det bara att lyfta luren och lägga klockan emot.

 

 

> men det jag undrar är vilka tonfrekvenser alla

> siffror är på?

 

Varje siffra består av två frekvenser.

 

1: 697 och 1209.

2: 697 och 1336.

3: 697 och 1477.

4: 770 och 1209.

5: 770 och 1336.

6: 770 och 1477.

7: 852 och 1209.

8: 852 och 1336.

9: 852 och 1477.

0: 941 och 1336.

*: 941 och 1209.

#: 941 och 1477.

A: 697 och 1633.

B: 770 och 1633.

C: 852 och 1633.

D: 941 och 1633.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min kära Psion 5mx (som jag gjort mig av med nu...) hade också ett sådant program. Mycket trevligt att lyfta luren och trycka på "play" på psionen :)

 

 

.dune.

==============

Tempus fugit

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

> Hur visste du detta föresten, sånt har man inte i

> huvudet...

 

Tja, det är ju inte mer än åtta frekvenser, så det skulle man ju kunna ha i huvudet. Nu hade jag dock inte det, så jag frågade Google. Visserligen råkade jag veta att det kallas för DTMF, så därför gick det snabbt.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

> Min kära Psion 5mx (som jag gjort mig av med nu...)

 

Jag har inte gjort mig av med än. Har inte hittat någon värdig ersättare. Det är i och för sig första versionen av Psion 5 jag har, införskaffad 1997.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Glenn Larsson

10 och 11 användes även i Usa, tills någon kom på att en massa fjortisar hade som hobby att leka med telefoner (Phone Phreaks); efter det spärrades dessa toner för civila abonnenter.

 

Bärbara dialers (storlek passar-i-handen) användes(används?) på mynt telefoner där inte knapparna fungerade & vips så kunde man ringa gratis...

 

mvh

G

 

[inlägget ändrat 2003-02-15 17:28:07 av Glenn]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hm, stoppa in de siffror jag fick av dig i en tongenerator, gjorde lite fina wav filer å så till ett vb program. De flesta siffror funkar men inte 0:an. Kan det finnas en annan version i Sverige?

 

Har iaf lite kul...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Casio hade en sån klocka på 80-talet som hade tonsändare, så man kunde lagra telefonnummer i den och när man ville ringa nån var det bara att lyfta luren och lägga klockan emot.

 

En annan är ju en lycklig ägare till en sådan :). Tror jag fick min i julklapp -86 eller -87.

På den tiden var det minsann "high-tech"!

 

->Mvh Yeppe<-

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...