Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

WinXp Home Vs. WinXp Prof....


Zero1

Rekommendera Poster

Hmm vilket ska jag välja nu när jag skaffar en ny dator? Win Xp Home eller Prof? Jag kommer nog ha datorn till 75% spel och 25%program (Photoshop, Visual Basic...)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man märker mer och mer skillnader ju mer man använder respektive OS ....jag skulle säga som så ...har du haft win 95/98/ME så välj home edition, har du haft NT4/2000 så välj professional !

 

__________________________________________________

 

Den som ler när något gått fel, har redan kommit på vem han skall skylla på.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är nog av den uppfattningen att de flesta jag känner som har XP-Home, klagar konstant på att inget fungerar och vi som har XP-Pro endast har små beskymmer. Det kan ju å andra sidan bero på att home användarna är övervägande "jobbdator" användare och ställer till med problemen själva pga okunskap.

Jag har testat båda och tycker nog att Pro är stråt vassare rakt över.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har aldrig provat Pro men jobbat en del med nt4 och sitter nu på en XP home. Vill du ha lite koll på saker och ting och bestämma själv tror jag Pro är att föredra för i Home får du inte bestämma just nåt själv annat än meningslösa saker som skrivbordsunderlägg och bildskärmsinställningar...

 

ms_a

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Win XP pro!!! Varför inte välja det senaste och bästa? Det skulle vara om man betalar för operativsytemet... XP home är billigare.

 

Bosse

 

"Mappen är tom, vill du kontrollera innehållet?"

 

"Det du inte gör idag kan du göra imorgon... utom att besöka http://www.bamh.just.nu det måste du göra idag!"

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle rösta på Home, eftersom det är billigare.

 

Testade en tid med en piratupplaga av Pro varianten på min gamla dator. Medger att en del funktionalitet vad gäller hanteringen av användarna saknas, men det ska inte vara något problem i vanliga fall. Funktionera i Pro ger en möjlighet att reglera exakt vilka delar av hårddisken vilken användargrupp ska ha tillgång till. Användbart i fall som i denna tråd ( //eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=398695 ), men annars inte nödvändigt i ett hemma system

 

I övrigt anser jag att det inte finns någon funktionalitet i Pro varianten som jag direkt saknar i Home. Eftersom det finns färre möjligheter att ändra i datorn så borde det uppstå färre problem.

 

/T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

XP Home marknadsförs också för att användas i hemmet. Pro-versionen för företagen. Känns lite overkill att sitta fullspäckad med funktioner som man inte använder eller har nytta av bara för att man måste ha Pro-versionen.

 

Kan du sedan inte hantera Pro som säkert är mer avancerad än Home, så sitter du där tillsammans med Home användarna med problem upp i halsen. ;)

 

---

/Stefan Eklinder

 

"Informationsteknologin tränger in som sand

i byxorna. Man blir inte av med det"

 

Jonas Ridderstråle

 

 

[inlägget ändrat 2003-02-15 12:56:13 av Stefan Eklinder]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kortfattat:

Om du är en företagsanvändare (sitter på kontoret, eller loggar in mot företagets nätverk hemifrån) eller en "profesionell" användare så ska du ha Pro. Du kan då bland annat logga in mot en domän, du kan köra IIS (bra om du utvecklar i .asp), du får stöd för 2 processorer plus lite annat som i första hand är funktioner du har nytta av om du befinner dig i ett företagsnätverk.

 

Inget av det ovan kan du göra i Home.

 

Så du får väga fördelar mot nackdelar - är Pro värt den ganska stora extra kostnaden i just mitt fall?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...