Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Viewsonic P95F+


ThobiasNilsson

Rekommendera Poster

ThobiasNilsson

Hej

 

Jag har nyligen köpt en viewsonic 19" P95F+ och jag fick hem den idag och packar upp den och installerar. När jag väl startat den och installerat alla drivisar upptäcker jag ca 10 cm ifrån både nederkanten och höjdkanten två fula linjer som går från höger till vänster, tycker jag ser väldigt fult ut, trodde det var nåt skit på skärmen så jag tvättade av den men det satt kvar och det vad jag kan se inte ser några yttre repor så jag undrar vad fasen är det för linjer? Ska det vara så? Är det nån annan här som har en Viewsonic P95F+?

 

Mvh

Thobias

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det är en vis typ utav bild-rör (som jag har glömt vad de heter), som har dessa linjer...inget att göra åt...

 

/Eminos

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gallermask En term som används för bildskärmar till datorer, och är en typ av mask som gör att skärmen får en helt plan bildyta. Består av en stor mängd vertikala trådar som hålls samman av två horisontella trådar. Tittar man noga på en skärm med gallermask kan man urskilja de två horisontella trådarna i skärmbilden.

 

 

/G-2-P

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ThobiasNilsson

Jag ser strecken mot varje bakgrund jag har, från Windows skrivbord till diverse program jag använder. Är det inte så att man bara ser strecken mot vissa bakgrundsfärger?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en Nokia 445 Pro och på den är linjerna ganska tydliga mot de flesta bakgrunder. Nu har jag vant mig eftersom de flesta skärmar jag haft på senare år har sett ut så. Men visst, det var irriterande i början, speciellt innan man visste vad det var för något.

 

 

/G-2-P

"Watch out where the huskies go, and don't you eat that yellow snow" - F. Zappa

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som påpekats är linjerna en effekt av typen av skräm, det behövs ett par stödjelinjer i den gallermask som nyttjas i platta bildrörsskärmar.

 

Till det nya jag tänkte tillföra.

Dessa galler finns på alla platta CRT skärmar, hur väl de framträder kan dock variera i någon grad. Det är något man vänjer sig vid efter en tid, eller de flesta vänjer sig efter en tid.

 

/T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...det behövs ett par stödjelinjer i den gallermask som nyttjas i platta bildrörsskärmar.

 

Man bör dock påpeka att alla platta bildrör inte har dessa 2 linjer...

 

Jag har en Samsung SyncMaster 755DF (Dynaflattron?)...och dessa linjer finns inte på denna skärm...och den är helt platt...

 

Kommer ihåg att det fanns en "likadan" skärm som min, fast med dessa linjer (en annan typ av bildrör), fördelen tror jag var lite högre upplösning lr nåt...nackdelen har vi ju redan snackat om...

 

/Eminos

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska bilden se platt ut på bldrör som är av den platta typen?

 

Se platt ut, mmmmh, du menar....

 

Bildytan ska vara helt plan är tanken. En linjal tvärs över bilen ska kunna nudda hörnen, inte balansera på ölmagen på mitten...

 

Av vad jag vet:

Den platta bilden ska vara skarpare rakt över, ha bättre proportionalitet i kanterna samt mindre risk för reflexer i bildytan.

 

Jag är då ingen expert på platta skärmar av CRT typ. Är såld på TFT-skärmar nu och förstår inte den som köper en CRT skärm. Rättning - förstår den som köper en CRT skärm för att spela spel på den, och kanske den som köper den för att arbeta med bilder, men inte den som idga köper en CRT skärm för andra ändamål...

 

/T

 

[inlägget ändrat 2003-02-14 13:58:12 av Monshi]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ThobiasNilsson

Jag köpte en CRT slärm på grund av att jag tycker att TFT skärmarna är för dyra, i alla fall i den storleken jag ville ha.

 

Bilden är rak men den lutar liksom, jag får i alla fall det intrycket.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...